VGs STIFTELSESERKLÆRING:
Verdens Gang A/S er en mediebedrift med avisutgivelse og beslektet virksomhet som formål. Avisen Verdens Gangs formål er å være en partipolitisk og økonomisk uavhengig dagsavis for hele landet. Grunnleggende retningslinjer for Verdens Gang er fastlagt ved etableringen i 1945.
Det skal være avisens oppgave å bygge bro over motsetninger i samfunnet og dempe politisk strid som ikke er begrunnet i ideologiske forskjeller. Dette ser avisen på som et mål også på det internasjonale plan gjennom et positivt syn på mellomfolkelig samarbeid. I enhver sammenheng vil avisen kjempe mot ytterliggående, samfunnsnedbrytende tendenser.
Avisen bygger på humanistiske idealer og de grunnleggende demokratiske verdier. Verdens Gang A/S skal drives etter sunne forretningsmessige prinsipper, med sikte på å trygge arbeidsplassene, og med lønnsomhet for den samlede virksomhet som mål.
Redaktørens tilbakeblikk
Torry Pedersen
Verdens Gang
Nettadresse | http://www.vg.no/ |
Utgivelsessted/hovedkontor | Oslo |
Klagesaker til PFU | 24 |
Fellelser PFU | 0 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 164430 |
Lesere papir | 2368000 |
Brukere nett | 2913000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 250 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 67 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 26000 |
Prosent redaksjonelle sider | 67 |
Antall lederartikler | 724 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 1171 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 54 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Antall lederartikler publisert på nett | 362 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 705 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter publisert på nett | 54 |
Siste seertall/lyttertall | 331283 |
Prosentandel sendetimer med nyhets- og aktualitetsstoff i 2013 av totale sendetimer | 66 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Oppdrag utført:
VG ønsket å ettergå de oppsiktsvekkende påstandene som kom frem i rapporten fra «Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star». Dette innebar en kartleggingsjobb som overgår det meste vi har gjort av graveprosjekter i VG tidligere. Vi har gjennomgått tusenvis av dokumenter og oppsøkte en rekke mennesker som har fått sin skjebne tett knyttet til dødsbrannen. I jakten på materiale kom vi også over bilder og filmer som aldri tidligere er offentliggjort. Alt dette omfattende materialet presenteres i en multimedial dokumentar, der ny teknologi bidrar til å kaste nytt lys over tragedien og årsaksteoriene.
Utfordringer:
Den sterke 12-sidershistorien i VG Helg om Anett Berntsberg Eck representerte flere etiske utfordringer. Eck beskrev hvordan livet hennes har vært preget av overgrepet hun opplevde som seksåring. Hun ga ansikt til alle overgrepsutsatte som opplever dagens foreldelsesregler som urettferdige. For Eck var det viktig å stå åpen frem, og vår vurdering var at vi ikke ville overprøve hennes reflekterte avgjørelse selv om dette identifiserte både henne og hennes familie. Indirekte kunne det også identifisere overgriperen, fordi han bodde i Anetts nabolag. Etisk var det også utfordrende at overgrepet aldri ble en politisak, fordi saken var foreldet. Det ble etter hvert avgjørende for publisering at vi fikk kontakt med den aktuelle mannen slik at han fikk kommentere saken anonymt.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10119767
Utvikling:
VG tapte for NRK i kampen om senderettighetene til Magnus Carlsens VM-triumf, men klarte likevel å bli hele Norges digitale sjakk-kanal. TV-sendingene med eksperter som Hans Olav Lahlum og et stort sjakkbrett i studio trakk hundretusener til VGs digitale plattformer. I tillegg sørget realtidstjenesten VG Direkte for kontinuerlig oppdatering av kampen, og svar på brukernes mange spørsmål. Men vårt fremste nye sjakktrekk var grepet som gjorde at leserne til en hver tid kunne se hvordan stillingen var i partiene. Dette fikk vi til via utvikling basert på Houdini-maskinens utregninger, kalibrert spesielt av VGs teknikere.
Redaksjonell årsrapport:
Priser:
Medieprisene (MBL)
ÅRETS NETTSTED: www.vg.no
ÅRETS NASJONALE NETTSTED: www.vg.no
ÅRETS AVISMAGASIN: VG Helg
ÅRETS FEATURESAK: VG Helg – 2Flammenes overmann»
ÅRETS NYHETSSAK: «Exellence» for reportasjen «Uenige om nesten alt»
ÅRETS BILDE
Bjørn Steinar Delebekk VG
1 premie Sport Action
Espen Rasmussen VG
1 premie Årets Reportasje utland
2 premie Nyhet Reportasje
2 premie portrett serie
3 premie sport feature
Harald Henden VG
1 premie Nyhet
Kyrre Lien VG
1 premie Portrett
Thomas Nilsson VG
2 premie Mennesker
WAN-IFRA (European Digital Meda Awards)
Her tok VG med seg tre seiere (Brannbilsatsingen, den mystiske pakken fra Otta og Mitt 22.juli) i og to andre pallplasser (Vektklubben og satsingen Fem millioner nordmenn)
Cross Media Editorial Coverage
1. Anzeigen & Marketing Kleine Zeitung GmbH & Co. KG - "Schladming 2013", Austria
2. Verdens Gang AS - "Weight club", Norway
3. DB Medialab AS - "Dagbladet's multiplayer and livestudio, July 22 terrorist attack trial", Norway
Online Infographics
1. Verdens Gang AS - "Fire truck emergency", Norway
2. Telegraph Media Group Limited - "Telegraph", United Kingdom
3. Verdens Gang AS - "Five million Norwegians", Norway
Online Video
1. Verdens Gang AS - "The package", Norway
2. DB Medialab AS - "Dagbladet's multiplayer and livestudio, July 22 terrorist attack trial", Norway
Social Media
1. Verdens Gang AS - "My July 22nd", Norway
2. CNN.com International - "Leading Women", United Kingdom
3. Ringier Kiadó Kft. - "Blikk Klikk: Cities Compete Facebook application", Hungary
SND (Scandinavian News Design)
GULL: VG Helg – redesign
GULL: VG Helg: Reportasjen «Flammenes overmann»
SØLV: VG Helg: Reportasjen «Før fryktet vi en ulykke…»
INMA (Internasjonal bransjeorganisasjon for interaktiv markedsføring)
INMA handler primært om markedsføring, men organisasjonen deler også ut redaksjonelle priser. VG stakk av med to førsteplasser for relanseringen av VG Helg og en sølv for «Julesentralen».
Category 4: Advertising Sales and Retention
• First Place: Verdens Gang (VG), Oslo, Norway, “Relaunch VG Helg.”
• Second Place: Toronto Star, Toronto, Canada, “Off the Clock.”
• Third Place: The Newspaper Works, Sydney, Australia, “Local Newspapers: Part of the Community DNA.”
Category 6: Digital Audience Usage and Engagement
Over 300,000
• First Place: The Hindu, Chennai, India, “Undumb India.”
• Second Place: Verdens Gang (VG), Oslo, Norway, “The Christmas Central.”
• Third Place: The Globe and Mail, Toronto, Canada, “Our Time To Lead — Re: Education.”
Category 9: Print Single-Copy Sales
Over 300,000
• First Place: Verdens Gang (VG), Oslo, Norway, “Relaunch VG Helg.”
• Second Place: The Sydney Morning Herald and The Sun-Herald, Sydney, Australia, “Win a Hamilton Island Holiday a day.”
• Third Place: Detroit Media Partnership, Detroit, Michigan, USA, “Detroit Tigers 2012 Partnership.”
Les mer her:
http://www.inma.org/blogs/main/post.cfm/inma-awards-2013-announces-world-s-top-news-media-marketing-campaigns#ixzz2phIwI6gx
SND34 Best of Digital Design (Society for News Design)
I sylskarp konkurranse med internasjonale giganter, vant VG 11 priser i denne prestisjetunge kåringen. Flesteparten av disse kandidatene var saker og design knyttet til 22.juli-dekningen.