"Mediehuset har som formål å utgi avisa Sunnmørsposten, publisere redaksjonelt innhold og reklame i ulike digitale kanaler, samt drive tilhørende virksomheter. Sunnmørsposten er partipolitisk uavhengig og sosialliberal."
Visjonen:Sunnmørsposten skal bidra til positiv utvikling av Sunnmøre og Nordvestlandet ved å formidle nyheter og informasjon, avdekke kritikkverdige forhold, tilby møteplass for debatt og ideutvikling, og gi tilgang til regionens største markedsplass. Sunnmørspostens posisjon og rolle gjør den uunnværlig for alle på Nordvestlandet.
Redaktørens tilbakeblikk
Hanna Relling Berg
Sunnmørsposten
Nettadresse | smp.no |
Utgivelsessted/hovedkontor | Ålesund |
Klagesaker til PFU | 3 |
Fellelser PFU | 1 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 27460 |
Lesere papir | 81000 |
Brukere nett | 57000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 50 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 63 |
Egne interne etiske retningslinjer | Nei |
Egen etikkansvarlig? | Nei |
Antall redaksjonelle sider | 11787 |
Prosent redaksjonelle sider | 77 |
Antall lederartikler | 520 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 210 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 0 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Nei |
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? | Ja |
Antall lederartikler publisert på nett | 500 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 0 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Oppdrag utført:
- Ny vinkling på skattetallene
Hva forteller skattelistene om økonomien vår? Sunnmørspostens gruppe for datastøtta journalistikk gikk gjennom hele landets skattedata, da skattetallene ble frigitt i oktober 2013. Målet var å se hva skattelistene egentlig forteller om økonomien vår. Befolkningen ble delt inn i fem inntektsgrupper, og det ble laget en interaktiv grafikk som viste forskjellene mellom de med høyest og lavest inntekt, fordelt på både fylker, regioner og bydeler. Slik kunne vi vise konturene av forskjells-Norge. Et klart motiv bak satsingen, var å vise verdien av åpenhet rundt skattelister. Siden det er av stor samfunnsmessig betydning at skattelistene er åpne, må vi sørge for å bruke disse opplysningene til å grave dypere, og få fram nye sammenhenger – i stedet for å bare eksponere folk for naboens formue og inntekt.
Her er resultatet: http://bit.ly/Skatt2013SMPsak
Ellers var «Rush-prosjektet i Ålesund» http://bit.ly/RUSHiAalesund og «Budsjettet på ny måte» andre eksempler på hvordan saker kan visualiseres på nye måter. http://bit.ly/budsjettSMP
Utfordringer:
Utfordrende:
Den 25. april meldte Sunnmørsposten at multikulturelle Aspøy skole i Ålesund ønsket å bruke papirflagg fra forskjellige nasjoner i 17.mai-toget. 17.mai-komiteen var nølende og spurte i en epost til kommunen om dette var greitt. Sunnmørspostens sak ble misbrukt og forvridd på et innvandringsfientlig nettsted, og saken skapte en voldsom debatt. Vi la vekt på å få fram fakta, og få til en saklig meningsutveksling. Det hele endte med at barna bar en selvlaget fane, pyntet med hjerter og tegninger av ulike flagg, og de fikk ekstra god mottakelse i 17-mai-toget.
Tidslinje som viser utviklinga av Flaggstriden: http://bit.ly/flaggsaken
http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article7541143.ece
Utvikling:
Våren 2013 gjennomførte vi en stor omlegging av den redaksjonelle produksjonen. Vi skifta publiseringsverktøy, la opp til stor bruk av maler og geometrier, redesigna papiravisa og frigjorde kapasitet på desken. Dette gjorde det mulig å etablere vår SMPlab, et lite verksted i redaksjonen hvor man kan teste ut nye metoder for reseach og visualisering. Hele redaksjonen er blitt engasjert, og det har gitt resultater i form av nyskapende journalistikk og premiering.
Redaksjonell årsrapport:
Priser:
Sunnmørsposten fikk diplom og hederlig omtale i regi av NONA, Norwegian Online News Association for saken «Slik er sjøen forurenset etter skipsbyggingen»
To priser i European Newspaper Awards for magasinet «Med hjerte for Sunnmøre» og for den flermediale dekningen av Aksla-saken.
Nordic Data Journalism Awards: Sunnmørsposten gikk til topps i kategorien «Storytelling» for prosjektet «Rush i Ålesund»