Asker og Bærums Budstikke ASA har som formål å utgi avisen "Budstikka" og nettstedet "Budstikka.no" som nyhets- og annonsemedier, drive annen informasjonsvirksomhet, samt delta i andre selskaper som er forenelig med dette.
Budstikka Media skal - uavhengig av særinteresser - bygge på liberale og konservative verdier. Redaksjonell virksomhet i alle publiseringskanaler skal på fritt grunnlag reflektere lokalsamfunnet og bidra til engasjement og tilhørighet.
Redaktørens tilbakeblikk
Kjersti Sortland
Budstikka
Nettadresse | http://www.budstikka.no/ |
Utgivelsessted/hovedkontor | Billingstad, Asker |
Klagesaker til PFU | 1 |
Fellelser PFU | 0 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 22299 |
Lesere papir | 80000 |
Brukere nett | 42000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 49 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 57.6 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 8651 |
Prosent redaksjonelle sider | 62.4 |
Antall lederartikler | 300 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 30 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 0 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Antall lederartikler publisert på nett | 300 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 30 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Nei |
Oppdrag utført:
SKJULTE FORSKJELLER I BÆRUMSKOLEN
Ved bruk av offentlighetsloven lagde Budstikka saken verken de rød-grønne eller det lokale Høyre-flertallet ønsket at vi skulle lage: Lokalavisen viste frem sannheten bak "glansbildet Bærum", nemlig det klare skillet mellom øst og vest, når det kommer til skoleresultater etter åtte år med nasjonale prøver i grunnskolen. Hvert eneste år, har kløften mellom øst og vest blitt dypere. Dette viste lokalavisen frem blant annet ved bruk av interaksjonsdesign, basert på at vi selv hadde punchet mange tusen skoleresultater i excel. For det er ikke akkurat åpne api-er fra det offentliges databaser: noen av skoleresultatene ble sendt oss i form av jpg-filer (bilder)! Stort og samfunnsviktig arbeid, fra en liten redaksjon. Politikerne gjennom alle åtte årene vedgikk at dette hadde de ikke snakket høyt om - og da kan jo heller ikke endring eller bedring inntreffe.
Utfordringer:
Promillekjøring og østeuropeisk overrepresentasjon.
Bærum har en stor, polsk innvandrerbefolkning, samt en relativt stor gruppe polske arbeidere (menn) som bor og jobber på anlegg i kortere perioder.
Hvordan skal lokalavisen ta tak i fakta omkring overrepresentasjon av promillekjøring, uten å stigmatisere en stor og hardtarbeidende befolkning?
FULL FARE PÅ VEIEN: En helg i august 2013, krasjet en polsk sjåfør i en lyktestolpe med 2 i promille, en landsmann ble tatt bak rattet med 3 i promille og to estlendere ble tatt med 1,6 i promille. Vi lanserte tre dager senere den nye, digitale tjenesten promilleloggen, der all promillekjøring loggføres, også på kjønn, alder og etnisitet. Den dokumenterer overrepresentasjonen.
Budstikka oppsøkte bevisst polske miljøer for å få forklart fenomenet - og kunne dermed eksempelvis la samfunnsstøtten Janusz (som driver eget firma) ta et oppgjør med egne landsmenns drink&drive-tradisjon, i vår avis (vedlagt).
Etter fire timers leting på kveldsvakt etter polske avisfonter for å lage polsk e, kunne vi skrive korrekt polsk i tittel vår førsteside! (Vedlagt)
http://www.budstikka.no/nyheter/vi-ma-fa-en-slutt-pa-dette-1.8003298
Utvikling:
Ny, digital tjeneste: tre dager fra idè til lansering
FULL FARE PÅ VEIEN: En helg i august 2013, krasjet en polsk mann i en lyktestolpe med 2 i promille, en landsmann ble tatt bak rattet med 3 i promille og to estlendere ble tatt med 1,6 i promille.
Redaksjonen i Budstikka kan være fornøyd med innovasjonstakten, etter idè den helgen: tre dager senere lanserte vi en ny, digital tjeneste, promilleloggen, en tjeneste ingen nasjonale eller lokale myndigheter tilbyr. Vi lanserte tjenesten den onsdagen en godt voksen bærumsmann ble tatt så full bak rattet, at han ikke klarte å blåse i politiets alkometer. (Hvis du spør UP-sjefen i Norge om hvor mange utenlandske statsborgere som fyllekjører på norske veier, kan han ikke svare. Budstikka kan nå svare for dette - og all annen relevant informasjon om et skremmende høyt antall russjåfører på veiene våre).
Budstikka lager basert på egen tjeneste journalistikk blant annet på det faktum at mens et stort antall fyllekjøringer foregår, planlegger politiet for færre kontroller, for å spare penger. Vi opplever nærmest å sitte og nedtegne Beretningen om et varslet mord. Loggen har gitt mange saker til nett og papir, vil fortsette å gjøre det, og vil bli bedre i form av å gi dypere innsikt, for hvert år som går.
MEST DELT I 2013: Lille Budstikka noterte seg med Norges mest delte, journalistiske sak i sosiale medier i Norge i fjor: I følge monitortjenesten Storyboard ble saken om hvordan 90 år gamle Odvar velger å pleie relasjonen til en dement ektefelle, delt nær 56K ganger på FB- langt mer delt enn Janne-saken til BT, for eksempel.
Vi takker nær 56 000 lesere som ville dele sin Budstikka-opplevelse om Odvar og Molle: HUN ER JENTA MI, UANSETT.
Elsk meg sånn, skrev unge lesere på Twitter.
Priser:
* Snusprisen 2013: Journalist Erik Tangen, Budstikka: Rusavhengige hjemløse. Vinner av Snusprisen, Akershus journalistlag, utdelt april 2013. Avslørte at Asker kommune sendte sine svakeste til hospitser i Oslo, heller enn å tilby sosialboliger.
* Hederlig omtale til journalist Stig Solheim i samme kåring, for artikkelserien Absolutt nostalgi