AS Dagbladets formål er å drive det i Oslo utkommende dagblad av samme navn, idet dette skal fortsette som et uavhengig venstreorgan for frisinnet og fremskrittsvennlig politikk i nasjonal, sosial og økonomisk henseende. Selskapet skal også kunne drive forlag og annet beslektet virksomhet. Virksomheten skal ikke tjene privat eller personlig interesse av noen art.
Redaktørens tilbakeblikk
John Arne Markusen
Dagbladet
Nettadresse | www.db.no |
Utgivelsessted/hovedkontor | Oslo |
Klagesaker til PFU | 22 |
Fellelser PFU | 0 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 80028 |
Lesere papir | 319000 |
Brukere nett | 1375000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 196 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 71 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Nei |
Antall redaksjonelle sider | 19800 |
Prosent redaksjonelle sider | 75 |
Antall lederartikler | 720 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 920 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 308 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Antall lederartikler publisert på nett | 210 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 420 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter publisert på nett | 150 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Oppdrag utført:
Da journalist John Rasmussen, småbarnsfaren som ble dødssyk av kreft, skrev om sitt møte med Nav i Magasinet, ble mennesker over hele landet opprørte. I dagene som fulgte stilte vi spørsmål om hvordan Nav-reformen fungerer i praksis sju år etter etableringen av en felles etat for sosialtjenesten, arbeidskontorene og trygdeetaten.
Vi brakte intervjuer med statsråder og opposisjonspolitikere, og gjennom vår egen nettløsning
mottok vi over 700 leserberetninger fra Nav-brukere. Gjennom deres erfaringer kunne vi påvise store forskjeller mellom regelverk og praksis.
Utfordringer:
Kommentarfeltene er godt og viktig lesestoff, men de er utfordrende og drifte og krever god og tett moderering. Vi har nå stengt kommentarfeltene nattestid. Vi har endret avtalen med selskapet Interaktiv Säkerhet (IS) i Sverige som nå sørger for at innlegg som bryter med våre debattregler slettes innen en halv time (mot tidligere en time). I februar i år startet vi med et team på fem Dagblad-veteraner som skal oppmuntre til god innlegg og gi konstruktiv motstand. Vi står fortsatt fast på retten til å være anonym. Vi ønsker selvsagt også at flere skriver under fullt navn, men mener det er god grunn til å holde på en over hundre år lang tradisjon for mulighet til anonymitet i samfunnsdebatten.
http://www.dagbladet.no/2014/02/26/kultur/nettdebatt/kommentarfelt/32025524/
Utvikling:
Meningsstoffet – kommentarartikler, debattarenaen vår og ideer-artiklene på kultursidene, er en del av “Dagbladets DNA”.
I 2013 etablerte vi en egen digital landingsside for meninger. Alt som publiseres på papir i dag innenfor denne kategorien, publiseres også på db.no/meninger. Landingssiden er slik designet at vi også får plass til elementer som papirvirkeligheten ikke kan fange opp: Spontane nettkommentarer fra våre lederskribenter. Blogger fra eksterne som vi kan trekke inn i vårt univers.
Det har vært viktig for oss å gjøre meningsstoffet brukervennlig alle plattformer, fra store pc-skjermer til små mobilskjermer.
Priser:
* Den Norske Dataforening deler hvert år ut priser til mennesker og organisasjoner som har gjort seg bemerket i IT-miljøet i Norge det siste året. Årets IT-Sikkerhetspris gikk til Dagbladet for reportasjeserien «Null CTRL», der journalistene Linn Kongsli Hillestad og Espen Sandli, samt utvikler Ola Strømman, testet informasjonssikkerheten i Norge og avslørte hvordan sviktende datasikkerhet rammer oss hjemme, på jobb og i det offentlige rom.
* MBL: Under den årlige prisutdelingen i Bergen vant Dagbladet prisen "Årets nyhetssak" for "Statsbudsjettet 2013 -dekningen".
I tillegg fikk Dagbladet Magasinet utmerkelsen “exellence” for reportasjen “Isdronninga” i klassen “Årets forbrukersak”.
* European Digital Media Awards: prisene skal fungere som en hyllest til utmerket arbeid innen elektroniske medier, nett-tv, mobil, nettbrett, sosiale medier og grafikk.
Dagbladet vant to priser i kategoriene «Cross Media Editorial Coverage» og «Online Video» - begge for Dagbladets dekning av 22. juli-rettssaken.
Plattformsjef digitale kanaler, Eugene Brandal Laran, og produktsjef for DBTV, Sondre Husby Rostad, tok imot prisene på vegne av Dagbladet.
* Scandinavian News Design: Vi mottok et gull for en bildedokumentar om barn i norske flyktningemottak og en “Award of Excellence” for en featureartikkel om ondskap.
• Webby Awards: Fotograf Adrian Øhrn Johansen sto bak multimedieproduksjonen “Tomrommene” som ble nominerte til to priser i den internasjonale og prestisjetunge “Webby Awards” – “the Oscar of the internet” - innenfor kategoriene “Documentary Series” og i “News&Politcs: Series”.
Se den engelske versjonen av filmene her: http://www.dagbladet.no/2012/06/01/magasinet/tomrommene/utoya/21871066/
Tidligere vinnere i disse kategoriene inkluderer blant annet David Lynch, NY Times, Frontline og The Guardian.