FiskeribladetFiskaren

 FiskeribladetFiskaren AS er et selskap hvis formål er å utgi avisen FiskeribladetFiskaren. Herunder skal det legges vekt på å gi saklig informasjon om de økonomiske og faglige spørsmål som knytter seg til kystens næringsliv. FiskeribladetFiskaren har ingen partipolitisk tilknytning og står ubunbdet i forhold til alle særgrupper

FiskeribladetFiskaren

Redaktørens tilbakeblikk

Øystein Hage

FiskeribladetFiskaren

Nettadresse www.fbfi.no
Utgivelsessted/hovedkontor Bergen
Klagesaker til PFU 0
Fellelser PFU 0
Frekvens Dagsavis
Opplag papir 8808
Lesere papir 31000
Brukere nett 7000
Antall redaksjonelle årsverk 18
Prosentandel redaksjonelle årsverk 0
Egne interne etiske retningslinjer Ja
Egen etikkansvarlig? Nei
Antall redaksjonelle sider 2516
Prosent redaksjonelle sider 0
Antall lederartikler 152
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere 70
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter 104
Er det innført betalingsløsning på nett? Ja
Antall lederartikler publisert på nett 152
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett 30
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter publisert på nett 30
Publiserer mediehuset egen årsrapport Nei

Oppdrag utført:

 Vi hadde i 2013 en reportasjeserie om hva arbeidsinnvandring betyr for mindre kystsamfunn. Vi tok for oss utfordringer knyttet hvordan kommuner, bedrifter og kolleger forholder seg til at stadig flere i sjømatnæringen ikke er norske. Samtidig som dette sikrer tilflytning og skatteinntekter for kommunene, skaper det nye utfordring som sosial integrering, språkbarrierer, behov for flere barnehageplasser, skoleplasser og boliger. For bedriftene gir det tilsvarende muligheter og utfordringer.
 
 

Utfordringer:

 Aldri tidligere har torskekvotene vært så store som vinteren 2013, og vi avslørte juks - både i forhold til mengde, pris og kvalitet. Jukset var svært vanskelig å avdekke siden offentlige kontrollmyndigheter ikke var til stede. Vi var avhengig av tips, tett dialog med næringsutøverne og myndigheter. Mange av disse kom i utgangspunkt som et rykte, og det ble vår oppgave å avdekke sannhetsgehalten. Dette medførte innføringen av et helt nytt kontrollregime før sesongen 2014.

Utvikling:

  I 2009 tok vi betalt på nett. Det endte med nedgang i sidevisninger. I 2012-13 økte vi den redaksjonelle innsatsen, noe som medførte 30 prosents økning i sidevisninger i 2013, til 1,3 millioner pr. måned. Samtidig har antall unike brukere i samme perioden økt med 22,6 prosent til 58.000. Ved hjelp av egne digitale nettabonnement har vi dessuten klart å opprettholde totalinntektene på abonnement. I dag står egne nettabonnement for 22 prosent av vår totale abonnementsmasse.

http://fiskeribladetfiskaren.no/?side=101&lesmer=35349

Bilder:

  • Foto: Mia Kanstad Kulseng
    På sildefisket: Roar Benjaminson og Johan Boman klargjør nota og posen slik at fisken kan svømme rett over i posen til Trønderkari.
  • Foto: Fridgeir Walderhaug
    Endelig ble makrellstørje fanget på norskekysten igjen. Denne fisken ble sendt til restauranten Maki i Ålesund, hvor den endte som sushi. Ole Johnny Hjelmeseth (t.v) og Jacob Haugen skjærer opp tunfisken før kokkene gyver løs på kjøttet.
  • Foto: Erlend Spurkeland
    Enghav-konsernet gikk konkurs med utestående gjeld på 172 millioner kroner. Mange mistet jobben, og Kenneth Solbergs fremtid som fiskebilsjåfør i selskapet var derfor svært usikker.