FiskeribladetFiskaren AS er et selskap hvis formål er å utgi avisen FiskeribladetFiskaren. Herunder skal det legges vekt på å gi saklig informasjon om de økonomiske og faglige spørsmål som knytter seg til kystens næringsliv. FiskeribladetFiskaren har ingen partipolitisk tilknytning og står ubunbdet i forhold til alle særgrupper
Redaktørens tilbakeblikk
Øystein Hage
FiskeribladetFiskaren
Nettadresse | www.fbfi.no |
Utgivelsessted/hovedkontor | Bergen |
Klagesaker til PFU | 0 |
Fellelser PFU | 0 |
Frekvens | Dagsavis |
Opplag papir | 8808 |
Lesere papir | 31000 |
Brukere nett | 7000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 18 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 0 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Nei |
Antall redaksjonelle sider | 2516 |
Prosent redaksjonelle sider | 0 |
Antall lederartikler | 152 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 70 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 104 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Antall lederartikler publisert på nett | 152 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 30 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter publisert på nett | 30 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Nei |
Oppdrag utført:
Vi hadde i 2013 en reportasjeserie om hva arbeidsinnvandring betyr for mindre kystsamfunn. Vi tok for oss utfordringer knyttet hvordan kommuner, bedrifter og kolleger forholder seg til at stadig flere i sjømatnæringen ikke er norske. Samtidig som dette sikrer tilflytning og skatteinntekter for kommunene, skaper det nye utfordring som sosial integrering, språkbarrierer, behov for flere barnehageplasser, skoleplasser og boliger. For bedriftene gir det tilsvarende muligheter og utfordringer.
Utfordringer:
Aldri tidligere har torskekvotene vært så store som vinteren 2013, og vi avslørte juks - både i forhold til mengde, pris og kvalitet. Jukset var svært vanskelig å avdekke siden offentlige kontrollmyndigheter ikke var til stede. Vi var avhengig av tips, tett dialog med næringsutøverne og myndigheter. Mange av disse kom i utgangspunkt som et rykte, og det ble vår oppgave å avdekke sannhetsgehalten. Dette medførte innføringen av et helt nytt kontrollregime før sesongen 2014.
Utvikling:
I 2009 tok vi betalt på nett. Det endte med nedgang i sidevisninger. I 2012-13 økte vi den redaksjonelle innsatsen, noe som medførte 30 prosents økning i sidevisninger i 2013, til 1,3 millioner pr. måned. Samtidig har antall unike brukere i samme perioden økt med 22,6 prosent til 58.000. Ved hjelp av egne digitale nettabonnement har vi dessuten klart å opprettholde totalinntektene på abonnement. I dag står egne nettabonnement for 22 prosent av vår totale abonnementsmasse.