Musikkultur

 Selskapets formålsparagraf:
Grunnsyn
Musikkultur AS er en del av MFOs samlede informasjonsstrategi overfor organisasjonens medlemmer og organisasjonsledd, og overfor samfunnet. Musikkultur AS legger MFOs mål til grunn for sin virksomhet.

Formål
Musikkultur skal avspeile og påvirke den kultur-, kunst- og utdanningspolitiske utviklingen i Norge og bidra til å utvide forståelsen for kulturen, kunsten, kunstnernes betydning for den enkelte og samfunnet.

Musikkultur skal formidle informasjon fra MFO til MFOs medlemmer og til bladets øvrige lesere.

Musikkultur skal drive opplysningsarbeid om faglige-, kulturpolitiske- og kunstneriske emner som angår bladets lesere.

Musikkultur skal i størst mulig grad finansiere sin virksomhet gjennom annonseinntekter og salg av abonnementer, og drives etter ordinære og sunne forretningsmessige prinsipper.

Målgruppe
* MFOs medlemmer og andre som arbeider innenfor MFOs organisasjonsområder.
* Politikere og beslutningstakere i organisasjoner og forvaltninger.
* Organisasjoner, institusjoner og publikum med interesse for Musikkulturs stoffområde.

Redaktørens stilling
Innenfor rammen av Musikkulturs vedtekter og formål står redaktøren fritt til å formidle redaksjonelt stoff i henhold til sin egen overbevisning. Redaktøren står selv ansvarlig for alt innhold i bladet. Bladet redigeres i henhold til Fagpressens redaktørplakat, Vær varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten.

Musikkultur

Redaktørens tilbakeblikk

Mona Askerød

Musikkultur

Nettadresse www.musikkultur.no
Utgivelsessted/hovedkontor Oslo
Klagesaker til PFU 0
Fellelser PFU 0
Frekvens Ukeblad
Opplag papir 8349
Antall redaksjonelle årsverk 2
Prosentandel redaksjonelle årsverk 0
Egne interne etiske retningslinjer Nei
Egen etikkansvarlig? Nei
Antall redaksjonelle sider 341
Prosent redaksjonelle sider 0
Antall lederartikler 8
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere 0
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter 0
Er det innført betalingsløsning på nett? Nei
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? Ikke et aktutelt valg
Antall lederartikler publisert på nett 8
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett 0
Publiserer mediehuset egen årsrapport Nei

Oppdrag utført:

Multinasjonale plateselskaper gjør gode penger på strømming (streaming) av musikk. Men virkeligheten er mer nyansert: De mellomstore norske plateselskapene får lite strømmeinntekter. Konsekvensen er at de har gått fra å være bærekraftige bedrifter til å bli avhengige av offentlig støtte. Disse utgir det meste av den norske musikken, og vi oppfylte vårt samfunnsoppdrag ved å påpeke dette og problematisere at hva som gis ut styres av politiske krav for å få støtte.

Utfordringer:

 Dette er første sak i vår serie i fire deler om at den levende teatermusikken forsvinner. Arbeidsplasser og respekt for opphavsrett er i fare, og vi har jobbet lenge for å få hull på den. I et bittelite miljø vil ingen kritisere dem som driver utviklinga i en retning alle andre er enige om at er gal. De naturlige kritikerne er sårbare frilansere og risikerer å miste jobber. Ved hjelp av timing og tålmodighet fikk vi likevel gjort en viktig jobb for å løfte problemstillingen ut fra bakrommene.

Utvikling:

Priser:

 
 Nei