Avisa Nordland

 Basert på sunn og lønnsom drift skal AN Media fremme samfunnsengasjement med det mål å styrke grunnverdiene ytringsfrihet, mangfold, toleranse og likeverd mellom mennesker.
(fra ANs formålsparagraf)

Avisa Nordland

Redaktørens tilbakeblikk

Jan-Eirik Hanssen

Avisa Nordland

Nettadresse www.an.no
Utgivelsessted/hovedkontor Bodø
Klagesaker til PFU 6
Fellelser PFU 1
Frekvens Ikke relevant
Opplag papir 19894
Lesere papir 58000
Brukere nett 49000
Antall redaksjonelle årsverk 35
Prosentandel redaksjonelle årsverk 0
Egne interne etiske retningslinjer Ja
Egen etikkansvarlig? Nei
Antall redaksjonelle sider 0
Prosent redaksjonelle sider 0
Antall lederartikler 0
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere 0
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter 0
Er det innført betalingsløsning på nett? Nei
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? Ja
Antall lederartikler publisert på nett 0
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett 0
Publiserer mediehuset egen årsrapport Ja
Rapport på nett Gå til nettversjonen

Oppdrag utført:

 Min Stemme
 Avisa Nordland var med på et felles initiativ sammen med 20 av landets største aviser for å øke valgdeltakelsen blant unge. Målet var å inspirere førstegangsvelgere til å ta et aktivt valg gjennom kampanjen "Min stemme". Kampanjen var blant variablene som ble trukket fram da Institutt for samfunnsforskning slo fast at valgdeltakelsen hadde økt med 10 prosent fra forrige stortingsvalg. Det er den største økningen som er registrert i Norge.

 I Avisa Nordland ble det spesielt satset på å slippe til unge engasjerte mennesker og sette ung dagsorden for dekningen. På valgdagen overlot sjefredaktøren til redaksjonens yngste å skrive avisens lederartikkel.

http://www.an.no/nyheter/article6851520.ece

Utfordringer:

 Sommeren 2010 avslørte AN at to kirurger hadde foretatt en rekke operasjoner på pasienter basert på mistanke om kreft i bukspyttkjertelen i strid med retningslinjene. Bare Universitetssykehuset i Nord-Norge kunne foreta slike operasjoner. Saken vakte stor nasjonal oppmerksomhet. Sykehusdirektøren og klinikksjefen gikk av. AN identifiserte legene i første fase av omtalen. Saken ble innklaget til PFU som ga avisen medhold. I samarbeid med legeforeningen krevde den ene kirurgen senere 500 000 kroner i oppreisningserstatning og fikk medhold Salten tingrett i februar 2013. Etter ankebehandling i november her Hålogaland lagmannsrett enstemmig frifunnet AN. Kirurgen ble idømt begge parters saksomkostninger, hvorav 1,4 millioner kroner til Avisa Nordland. Kirurgen har nå anket dommen til Høyesterett. http://www.an.no/nyheter/article7121773.ece http://www.an.no/nyheter/article7042235.ece

Utvikling:

 I 2013 jobbet Avisa Nordland videre med økt dialog med leserne via prosjektet 2040. Dette ga seg for eksempel utslag i aksjonen Stopp voldtektene: I løpet av 15 måneder etterforsket politiet syv overfallsvoldtekter i Bodø, tre i løpet av to uker vinteren 2013. Avisa Nordland etablerte facebooksiden «Stopp voldtektene». Sjefredaktøren skrev et opprop og inviterte en samlet by til innbyggeropprør for å ta tryggheten tilbake. Det skapte nasjonal oppmerksomhet, et voldsomt engasjement i spaltene og en rekke markeringer blant enkeltpersoner, lag og foreninger. I løpet av to dager var det over 5 000 mennesker som engasjerte seg på Facebook-siden. Målet var å engasjere hele befolkningen til å ta felles ansvar, passe på hverandre og unngå framtidige voldtekter.

http://www.an.no/nyheter/article6532458.ece%20https://www.facebook.com/stoppvoldtektene

Redaksjonell årsrapport:

Gå til nettversjonen

Priser:

 Organisasjonen World Associaton of Newspapers representerer 18 000 publikasjoner, 15 000 onlinesteder og over 3000 medieselskaper i 120 land. Hvert år deler de ut et fåtall prestisjefylte priser til mediehus verden over.

 I september ble det kjent at organisasjonen hadde kåret Avisa Nordland som vinner av prisen for beste redaksjonelle arbeid rettet mot unge lesere: The World Young Reader Prize». Det har bare skjedd en gang før at et norsk mediehus går helt til topps i den prestisjetunge kåringen, i konkurranse med mediebedrifter fra hele verden. Prisen ble delt ut på verdenskongressen for redaktører i Berlin og senere på en konferanse for unge lesere i Warzsawa.

Bilder:

  • Foto: Tom Melby
    Samme dag som en av ANs journalister kom med ideen om en aksjon mot voldtektene på morramøtet, laget redaksjonen logo og samlet en rekke personer til felles aksjon. Her deltok alt fra ordføreren og politimesteren til Røde Kors-ungdommen, ANs ungdomsredaksjon, ungdomspolitikere og utelivsbransjen.
  • Foto: Hans Trygve Holm
    Pris. AN ble verdensmestre på å satse på unge voksne lesere med sin 20/40-satsing. En pris som aviser verden over konkurrerer om, havnet i mediehuset i Bodø. Astri Lund Eriksen (33), Susanne Eriksen (31) og Line Mæle (35) er 2040-redaktører som har hjulpet AN til å appellere til de leserne i sin aldersgruppe. Her sammen med analysesjef Anne Jacobsen fra Amedia og sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen.
  • Foto:
    Tredje gang. 2013 var tredje år sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen oppsummerte i en redaksjonell årsrapport til sine lesere. Den ble publisert 3. februar.