Stavanger Aftenblad er et fritt og uavhengig mediehus som skal bidra til at samfunnsutviklingen bygges på demokratiske og humanistiske verdier, ytringsfrihet, sosial rettferdighet og forvalteransvar. Respekt for kristne verdier og nasjonale tradisjoner skal gå hånd i hånd med åpenhet og toleranse. Dette skal også prege mediehusets holdning til internasjonale spørsmål.
Redaktørens tilbakeblikk
Lars Helle
Stavanger Aftenblad AS
Nettadresse | http://www.stavanger-aftenblad.no |
Utgivelsessted/hovedkontor | Stavanger |
Klagesaker til PFU | 2 |
Fellelser PFU | 1 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 59262 |
Lesere papir | 155000 |
Brukere nett | 122000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 123 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 58 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 27000 |
Prosent redaksjonelle sider | 0 |
Antall lederartikler | 605 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 500 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 250 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Antall lederartikler publisert på nett | 310 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 500 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter publisert på nett | 250 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Oppdrag utført:
I august 2010 ble den lett tilbakestående Jonny André Risvik (28) pint til døde av sine lett tilbakestående venner i en kommunal bolig i Stavanger.
Tragedien var i ferd med å gå i glemmeboken da Stavanger Aftenblad tre år seinere gikk opp sporene etter hendelsen. Hvorfor måtte Jonny dø? Hvorfor måtte fem andre sone til dels lange straffer?
En gruppe reportere i Stavanger Aftenblad begynte vinteren 2013 å grave i historien. Et halvt år seinere kunne de fortelle historien om alt som gikk galt.
Hovedelementet i beretningen var en 29 minutter lang videodokumentar. Gjennom denne og en serie reportasjer i papir- og nettavis dokumenterte vi mange interessante funn.
Vi kunne ganske detaljert beskrive hva som skjedde mellom Jonny, vennene og hjelperne i kommunen, NAV og andre institusjoner og organisasjoner forut for dagene med tortur og pinsler. Vi beskrev dilemmaet offentlige organer står overfor i spenningsfeltet mellom hjelpetrengendes integritet og rett til å bestemme over seg selv på den ene siden, og samfunnets plikt til å agere på den andre.
Beretningen om mishandlingen var spesiell på mange måter. Det journalistiske håndverket kostet mange timer og hardt arbeid, og stilte et vesentlig spørsmål til det norske samfunnet: Bryr vi oss?
Ingen av våre funn var loggført, rapportert, evaluert eller diskutert politisk. Alle syntes det var en trist sak og mange trakk lærdom av det. Det fikk likevel aldri de konsekvensene det ville fått dersom dette hadde skjedd i en barnehage, på en skole eller en arbeidsplass
Derfor handlet denne saken også om menneskeverd og menneskerettigheter. Noen ganger skal vi ikke lenger enn til en bydel i Stavanger for å finne indikasjoner på krenkelser av disse verdiene.
http://www.aftenbladet.no/tv/Jonnys-siste-uker-3242858.html#.UxCDXMpGvrQ
Utfordringer:
Utvikling:
Den store interne begivenheten i Stavanger Aftenblad var overgangen til betalt, digitalt innhold 13. mai. En stor utfordring for oss ble det derfor å finne ut hvilke saker som førte til at leserne våre registrerte seg digitalt og ble digitale abonnenter. En interessant sidevirkning av Jonny-saken, er at den viste seg å være en meget viktig driver i denne prosessen. Da del én ble publisert, satte vi ny rekord i salg av dagspass.
Publiseringsstrategien var gjenstand for mange eksperimenter gjennom året. Hvilke saker skulle ligge i betaluniverset, og hvilke skulle ligge utenfor? Hvilke saker utløser betaling?
Overnevnte eksempel bekreftet en av våre teorier -- at det er innholdet som teller, enten det er på digitale plattformer eller i papiravisen. Det er heller ikke alltid sammenheng mellom klikkvinnere og betalingsutløsende saker. Vi ser også helt klart at de genuint lokale sakene, fra mediehusets eget nedslagsfelt, er hovedgrunnen til at folk vil betale for Stavanger Aftenblad.
Fra lansering og fram til årsskiftet hadde vi en netto opplagsvekst på to abonnenter pr. dag.
Redaksjonell årsrapport:
Priser:
MBL: Årets sportssak
SNDS: Gull i klassen feature for saken "Tilbake til fremtiden"
European Newspaper Awards: Sju priser (førsteside, lokalsider, bilag, illustrasjon, bilde, fotodokumentar, magasinførsteside)