Trønder-Avisa skal være Nord-Trøndelags ledende organ for nyheter, debatt og kultur. Avisa skal ivareta Nord-Trøndelags interesser overfor storsamfunnet. Den skal avspeile fylkets spesielle stilling med hensyn til næringsgrunnlag, bosettingsmønster og kulturelle forhold. Trønder-Avisa skal være seriøs og etterrettelig og fremstå som fylkesavis og det ledende mediehus for Nord-Trøndelag. Trønder-Avisa skal ha sin ideologiske forankring i et desentralisert samfunn, og enkeltmenneskes integritet.
Trønder-Avisa skal videreføre de kulturelle og historiske tradisjoner som mediehuset har vært en viktig del av for å sikre sterk lokal og regional samfunnsmakt. Trønder-Avisa sitt lokale eierskap og økonomiske stilling skal sikres gjennom den forretningsmessige drift og utvikling av Trønder-Avisa og dets datterselskaper.
Redaktørens tilbakeblikk
Arve Løberg
Trønder-Avisa
Nettadresse | http://www.t-a.no/ |
Utgivelsessted/hovedkontor | Steinkjer |
Klagesaker til PFU | 3 |
Fellelser PFU | 0 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 20681 |
Lesere papir | 61000 |
Brukere nett | 29000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 41 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 58 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Nei |
Antall redaksjonelle sider | 9855 |
Prosent redaksjonelle sider | 70 |
Antall lederartikler | 384 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 258 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Nei |
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? | Nei |
Antall lederartikler publisert på nett | |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Oppdrag utført:
Stortingsvalget høsten 2013 var viktig for Trønder-Avisas redaksjon. Frontene i den politiske debatten var tydelige og vi hadde en meget omfattende dekning både med egne reportasjer, egne kommentarer og med stor plass til meningsytringer fra leserne. Totalt hadde vi 170 sider i papirutgaven om valgkampen i noen hektiske uker i august og september. Vi tok aktiv del i Aftenpostens kampanje "Min Stemme" og fulgte tre førstegangsvelgere gjennom hele valgkampen. Et sentralt tema i valgkampen i Nord-Trøndelag var forholdet mellom distriktene og sentrum og vi valgte å lage en omfattende reportasje om Ragunda, en av Sveriges største og fattigste vannkraftkommuner for å vise hva som har skjedd i vårt naboland, uavhengig av hvem, som styrer i departementskontorene.
Utfordringer:
De siste årene har Trønder-Avisa hatt fyldig dekning av fotballcupen Storsjøcupen i Østersund. Cupen er for barn fra 12 til 16 år og hvert år reiser mellom 5000 og 8000 nordtrøndereske barn, trenere, ledere og foreldre til den svenske nabobyen på cup. I årets turnering ble vi klar over at et lag fra vårt distrikt var anklaget av et annet norsk lag for ufin oppførsel. Vi ventet med å ta opp saken til etter cupen var ferdig, og det ble en vanskelig vurdering hvordan vi skulle håndtere saken blant annet fordi det dreide seg om barn. Idrettslaget som ble omtalt meldte saken inn for PFU, som avviste klagen.
Utvikling:
I 2013 ble det satt av betydelige midler til kompetansehevende tiltak i Trønder-Avisa. I tillegg til at en del medarbeidere deltok på individuelle kurs utenfor mediehuset ble det satset mye på intern kursing. I uke 40 ble det avviklet en intern kompetanseuke både for ansatte i Trønder-Avisa og for ansatte i alle datterselskapene. Totalt ble det avviklet 40 kurs og seminarer på ei uke, mens vikarer hjalp til med å holde produksjonen i gang. Programmet hadde fokus på digital kompetanseheving i alle ledd, og tiltaket utgjør den største satsingen på digital utvikling i bedriftens historie. Prosjektet ble omtalt både i Journalisten og i andre medier, og vi fikk mange positive tilbakemeldinger på at vi prioriterer kompetanseheving og satser så mye tid og penger på et slikt prosjekt. I uke 3 i 2014 gjennomførte vi nok ei kompetanseuke, om enn i en noe mer komprimert utgave (over tre dager) – om lag 20 ulike kurs og foredrag for alle ansatte med fokus på papiravisa, inkludert opplæring i ny versjon av Saxo.
Redaksjonell årsrapport:
Priser:
Den trønderske featureprisen 2013: Hederlig omtale til digitalredaksjonen i Trønder-Avisa ved Erling Koldaas, Lars Lilleby Macedo og Håvard Bartnes for prosjektet Felttoget i Nord-Trøndelag www.felttoget.no