Mediehuset dittOslo skal bygge verdier og lønnsomhet ved å skape, utvikle og tilby nært og vesentlig redaksjonelt og kommersielt innhold i flere mediekanaler. Vi skal være en aktiv samfunnsdeltaker, også utenfor mediehuset. Vi skal være uavhengige av alle særinteresser, og følge redaktørplakaten. Mediehuset dittOslo skal være et senter for lokalkunnskap, bidra til å styrke lokaldemokratiet i Oslo og bydelene, og gi mennesker større innflytelse på egen hverdag. (det er et styrebehandlet visjonsdokument, ikke en formålsparagraf)
Redaktørens tilbakeblikk
Tore Bollingmo
Mediehuset dittOslo
Nettadresse | http://www.dittoslo.no/ |
Utgivelsessted/hovedkontor | Oslo |
Klagesaker til PFU | 0 |
Fellelser PFU | 0 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 4138 |
Lesere papir | 148000 |
Brukere nett | 15000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 21 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 0 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 0 |
Prosent redaksjonelle sider | 0 |
Antall lederartikler | 0 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 0 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 0 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Nei |
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? | Nei |
Antall lederartikler publisert på nett | 0 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 0 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Oppdrag utført:
Løft Tøyen
En fellesbetegnelse på en rekke beboerinitiativ på Tøyen, som gikk sammen våren 2013 for å få til endring i området rundt Tøyen. DittOslo har fulgt saken i en årrekke, siden det første gang ble bestemt å flytte Munch-museet til Bjørvika i 2007.
http://www.dittoslo.no/meninger/leder-toyen-stedet-politikerne-glemte-1.7132850
Saken har siden blitt en politisk kasteball, med en rekke motstridende vedtak og utsatte saksbehandlinger. Bare dager etter at Løft Tøyen-grupperingene inviterte til et folkemøte, der de krevde svar fra byens politikere (Beboere er lei: – Tøyen må bli et godt sted å bo), inngikk byrådet og SV en svært overraskende avtale om å flytte Munch til Bjørvika, mot at Tøyen fikk en helhetlig områdesatsning. Disse partiene har flertall i bystyret, og avtalen ble dermed vedtatt. Munch skal til Bjørvika – egen områdesatsning på Tøyen DittOslo.no har hele tiden frontet beboernes side, og hyllet avtalen:
http://www.dittoslo.no/meninger/kommentar-munch-vedtaket-er-en-seier-for-beboerne-pa-toyen-1.7912170 http://www.dittoslo.no/indre-by/nyheter-indre-by/ble-hedret-for-toyen-aksjon-1.8057164
Beboere har likevel følt seg lurt av politikere i seks år, og stiller seg tvilende til at det faktisk vil skje en endring: Flytter fra Tøyen hvis dette er nok et løftebrudd Løft Tøyen-initiativet fortsetter sitt arbeid med små lokale arrangementer, folkemøter og ikke minst lobbyvirksomhet for å sørge for at Tøyen-avtalen iverksettes. Løft Tøyen vant årets navn-kåringen til dittOslo for sentrumsbydelene 2013.
http://www.dittoslo.no/indre-by/nyheter-indre-by/arets-navn-i-sentrum-optimisme-etter-den-toyenske-varen-1.8279861
Utfordringer:
Ransbølgen i Oslo
Mediehuset dittOslo var ledende gjennom hele året på å dekke den såkalte ransbølgen som rammet hovedstaden. Vi skriver helt bevisst «såkalte», fordi selve bruken av ordet ransbølge ble gjenstand for debatt i seg selv.
dittOslo har gjennom flere år drevet journalistikk på saksområdet og både i 2011 og 2012 ble ordet ransbølge brukt. Rett etter skoleferien intervjuet vi en 15 år gammel gutt og hans mor anonymt. Han var blitt ranet to ganger i 2013 av det som ble beskrevet som jevnaldrende. Typisk nok ville ransofferet være anonymt i møtet med avisen. Å stå frem som ransoffer er forbundet både med skam og med frykt for gjerningsmennene. Likevel mente vi det var viktig å fortelle et ransoffers historie.
http://www.dittoslo.no/ullern-avis-akersposten/nyheter-akersposten/gutt-15-ranet-to-ganger-pa-tre-maneder-1.8050373
Vår journalist oppsøkte og oppnådde også kontakt med en av gjerningsmennene i flere av ranene. Han sa seg også villig til å fortelle sin historie anonymt.
– Jeg ble ikke noe gruppepåvirket, men litt pumpa opp av rap-musikk om raske og store penger, da får man lyst til å tjene noen raske penger, sa den unge raneren blant annet i møte med vår journalist.
http://www.dittoslo.no/indre-by/nyheter-indre-by/ungdomsraner-18-det-er-bare-a-ta-imot-straffen-og-takke-gud-for-at-vi-bor-i-norge-1.8134796
Den saken som likevel skapte størst oppmerksomhet av alle ranssakene våre i 2013 var da vi som første medie omtalte at casuals hadde startet med borgervern og oppfordret andre Oslo-borgere til å gjøre det samme. Voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk advarte sterkt mot en utvikling der voldsfascinerte miljøer tar til gatene for å rydde opp i et samfunnsproblem på egen hånd.
http://www.dittoslo.no/indre-by/nyheter-indre-by/casuals-jakter-ranere-i-oslo-1.8164792
Borgervern-initiativet var en medvirkende årsak til at det ble kalt inn til et ekstraordinært politiråd i Oslo 20. november. Ved siden av å ta sterkt avstand fra borgervern, kom politimester Sjøvold og byrådsleder Berger Røsland opp med en egen tiltaksliste for å få bukt med ransbølgen. http://www.dittoslo.no/indre-by/nyheter-indre-by/politiet-tar-sterk-avstand-fra-borgervern-1.8169679
Etter hvert som saken vokste fra å bli en Oslo-sak til å få større nasjonal oppmerksomhet, kom også mediekommentatoren Svein Egil Omdal på banen. Han omtalte ransbølgen som «et bølgeskvulp fra hovedstaden». Dette var en påstand som nyhetsredaktør Hege Braaten gikk sterkt i rette med.
http://www.dittoslo.no/meninger/kommentar-slettes-ikke-et-bolgeskvulp-1.8179467
Hege Braaten måtte også i TV2-studio for å forsvare hvorfor dittOslo og Oslo—mediene mener de mange ranene i Oslo er et problem som absolutt fortjener all omtalen og det søkelyset den har fått. Vi hadde også mange andre saker enn de nevnte her knyttet til sakskomplekset, både innbyggermarkeringer, møte med vanlige Oslo-folk om deres trygghetsfølelse etter ranene, dekning av rettssaker og politikere som hadde ulike forslag til løsninger.
Dekningen av ransbølgen var et klassisk eksempel på hvordan vi i 2013 løste oppdraget vårt som lokalavis, og saken var heller ikke bydelsspesifikk, men angikk hele byen. Vi har ikke vært i tvil om at saken har fortjent den oppmerksomheten den har fått, og vi mener hensynet til å sette inn tiltak og få saken på det politiske sakskartet har vært viktigere enn at enkelte eventuelt har blitt mer bekymret av all medieomtalen.
Vår samfunnsrolle tilsier at vi både skal «informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold» og «beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre.» (Vær Varsom-plakaten 1,4 og 1,5). Derimot så har vi i flere tilfeller valgt å la kilder være anonyme. Dette har skjedd både gjennom samtaler med krefter som har tatt til orde for borgervern og intervjuer med en ung raner og med et ungt ransoffer med sin mor. I VVP 3.1. og 3.2 heter det at «kilden for informasjon skal som hovedregel identifiseres, med mindre det kommer i konflikt med kildevernet eller hensynet til tredjeperson. Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder. Vær spesielt aktsom ved behandling av informasjon fra anonyme kilder.» (utdrag fra VVP).
I saken om casuals var vi i kontakt med flere personer i miljøet som ikke ville la seg intervjue, og dermed måtte vi kjøre saken uten kritiske spørsmål til dette miljøet dersom vi valgte å fortelle om den. Vi mente likevel at saken var så viktig og synliggjorde en alvorlig side av ransproblemet i Oslo, og valgte å omtale den på bakgrunn av den informasjonen vi blant annet fikk på facebook og gjennom anonyme kilder. Å anonymisere den unge raneren og ransofferet var en lettere vurdering. I VVP 4.8 heter det «når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet. Dette gjelder også når foresatte har gitt sitt samtykke til eksponering.»
Vår dekning ville hatt større troverdighet med åpne kilder, men redaksjonen har møtt de det gjelder og kjenner deres identitet. Da lot vi varsomhetshensynet få forrang, samtidig som disse stemmene var viktige for helheten i Mediehuset dittOslos dekning av ransbølgen.
http://www.dittoslo.no/indre-by/nyheter-indre-by/73-personer-ranet-i-oslo-i-november-1.8180638
Utvikling:
Vi prøver hele tiden å finne nye journalistiske grep eller stoffområder som hjelper oss til å fortelle gode historier om Oslo og som hjelper oss til en bedre dialog med leserne våre. Protokollene er nevnt som et eksempel for å øke brukerinvolveringen.
En helt ny serie som Mediehuset dittOslo startet på tampen av 2013 var #oslojobb. Her følger vi Oslo-folk med alle slags yrker og gir leserne et innblikk i deres hverdag, og vi inviterer leserne til å bruke hashtag #oslojobb på twitter og instagram for å fortelle sine historier. Denne er foreløpig i startfasen, men vi tror dette er et stoffområde som engasjerer og håper å videreutvikle og gjøre #oslojobb bedre kjent i 2014. http://www.dittoslo.no/indre-by/nyheter-indre-by/mot-menneskene-bak-yrkene-1.8116341 http://sok.dittoslo.no/index/oslojobb
Levende bilder er et satsingsområde for Mediehuset dittOslo, alle journalister får video-opplæring og i 2014 har vi som mål å ha 7.000 visninger av video/web-tv hver uke. Vi startet vårt helt eget Vålerenga-magasin knyttet til Oslos stolthet i fotballens eliteserie, under navnet Bohemen Live. Før alle hjemmekampene inviterte vi sentrale personer i Vålerenga og andre aktuelle gjester for å bygge opp stemningen foran helgens oppgjør på Ullevaal. Det ble et populært innslag, særlig hos de mest fotballfrelste.
Streaming av Lyn og VIF2 sine kamper direkte på våre nettsider ble også en populær tjeneste.
http://www.dittoslo.no/indre-by/sport-indre-by/de-skjonner-ikke-hva-dette-handler-om-1.7879571
For å toppe jubileumsåret 2013 arrangerte Mediehuset dittOslo og Vålerenga Fotball i samarbeid julekalenderen «Alene med keeper», der et utvalg Oslo-kjendiser gikk alene mot keeper, og så skulle leserne tippe om det ble mål eller ikke. En veldig populær og underholdende desembersatsing!
http://www.dittoslo.no/nyheter/julekalender/alene-med-keeper-2-desember-atle-antonsen-1.8189196