Aftenposten

 Aftenposten A/S er en selvstendig mediebedrift, uavhengig av økonomiske og politiske særinteresser. Selskapet har som overordnet formål å være en ledende informasjonsformidler, ideologisk forankret i et liberal-konservativt samfunnsyn. Aftenposten bestreber seg på allsidig og objektiv nyhetsformidling, med alle vesentlige synspunkter representert. Aftenposten vil søke å styrke og levendegjøre demokratiet, verne om den enkeltes frihet og støtte det sosiale og kulturelle fellesansvaret.

Aftenposten

Redaktørens tilbakeblikk

Espen Egil Hansen

Aftenposten

Nettadresse http://www.aftenposten.no/
Utgivelsessted/hovedkontor Oslo
Klagesaker til PFU 12
Fellelser PFU 0
Frekvens Ikke relevant
Opplag papir 214026
Lesere papir 697000
Brukere nett 812000
Antall redaksjonelle årsverk 255
Prosentandel redaksjonelle årsverk 0
Egne interne etiske retningslinjer Ja
Egen etikkansvarlig? Ja
Antall redaksjonelle sider 22500
Prosent redaksjonelle sider 0
Antall lederartikler 350
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere 1500
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter 150
Er det innført betalingsløsning på nett? Ja
Antall lederartikler publisert på nett
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett 1000
Publiserer mediehuset egen årsrapport Ja
Rapport på nett Gå til nettversjonen
Last ned rapport Last ned

Oppdrag utført:

  Aftenposten, ved daværende sjefredaktør Hilde Haugsgjerd , tok initiativet til og fikk med over 20 andre medier til å sette et helt spesielt fokus på unge mennesker under årets valgkamp, gjennom kampanjen Min stemme 2013. Målet var å øke valgdeltagelsen blant de yngste velgerne, og det gjorde den.
Ett av flere tiltak i Aftenposten var å invitere yngre velgere til å stemme frem hvilke temaer de mente burde få ekstra omtale. Nesten 20.000 stemte, og de tre mest populære temaene var hva Norge skal leve av etter oljen, klimaendringene og norsk asylpolitikk. Aftenposten brukte deretter store redaksjonelle ressurser på å følge opp disse og andre temaer fra ønskelisten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Slik-var-Min-stemme-kampanjen-7409806.html#.UxSLnEGEzzg

Utfordringer:

  En sak som var særlig utfordrende i research-fasen og hvor vi trådte feil når det gjaldt påstand om en video. Saken er til behandling i PFU våren 2014. I desember undersøkte Aftenposten påstander fra jemenittiske myndigheter om at en fisker ble drept da internasjonale vaktmannskaper løsnet skudd for å beskytte det norske tankskipet «Nordic Fighter». I den forbindelse publiserte Aftenposten en video som viser en person som skyter mot småbåter. Aftenposten beklaget senere at vi slo fast at videoen var tatt opp på «Nordic Fighter».
 
 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Aftenposten-beklager-video-7411313.html

Utvikling:

  Vi innførte brukerbetaling i november 2013. I praksis laget vi da et skille mellom Aftenpostens drøyt 200.000 abonnenter og de som ikke abonnerer. Alle får glede av innholdsforbedringene, mens bare abonnenter får nytten av de nye tjenestene som krever innlogging.
Pr. nå har mer enn 100 000 av våre abonnenter logget seg inn. Som abonnent får du tilgang til alt innhold i alle kanaler, men ikke-abonnenter kan lese opp til åtte saker i uken gratis. Abonnenter får tilgang til Aftenpostens arkiv og E-avis, samt til en rekke nye spesialtjenester som personlig varsling, lagring av saken du leser etc.
 

https://kundesenter.aftenposten.no/sporsmal-svar/hvorfor-har-aftenposten-innfort-brukerbetaling/

Redaksjonell årsrapport:

Gå til nettversjonen

Last ned

Priser:

  • Aftenposten fikk tre av hovedprisene under utdelingen av de norske medieprisene i Bergen:
o Osloby.no ble kåret til årets lokale nettsted
o Kulturmagasinet K fikk pris for årets magasinforside
o Aftenposten Junior ble kåret til Årets nyskapning i norsk presse.
• Aftenposten Junior fikk sølv i kategorien «Yngre lesere» av den verdensomspennende bransjeorganisasjonen WAN-IFRA
• Aftenposten Junior ble tildelt « Perspektivprisen» for god utenriksdekning av Flyktninghjelpen
• A-magasinets egenbroderte cover fikk hederlig omtale i den skandinaviske nyhetsdesign-konkurransen SNDS.
• Journalist Kjetil Østli fikk i mai Schibsted Journalism Awards’ pris for «best storytelling.»
• Journalist Per Anders Johansen fikk i september Flaviusprisen for sin innsats for økt åpenhet i samfunnet. Flaviusprisen deles ut av Norsk Presseforbund.
• Kommentator Ola Bernhus fikk Norske idrettslederes journalistpris for "særlig fortjenstfull innsats for utvikling av sportsjournalistikken".
 

Bilder:

  • Foto: