"Selskapets formål er å utgi avisen Dagsavisen, herunder delta i aktiviteter forbundet med dette. Avisen skal drive saklig og uavhengig journalistikk, forankret i arbeiderbevegelsens ideer om frihet, demokrati og likeverd."
Redaktørens tilbakeblikk
Eirik Hoff Lysholm
Dagsavisen
Nettadresse | www.dagsavisen.no |
Utgivelsessted/hovedkontor | Oslo |
Klagesaker til PFU | 3 |
Fellelser PFU | 0 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 23065 |
Lesere papir | 87000 |
Brukere nett | 49000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 50 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 78 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Nei |
Antall redaksjonelle sider | 16139 |
Prosent redaksjonelle sider | 83 |
Antall lederartikler | 304 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 912 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 608 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Antall lederartikler publisert på nett | 304 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 912 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter publisert på nett | 608 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Nei |
Oppdrag utført:
Dagsavisen bar fra forsommeren til etter valget vignetten ”valgavisen” på vår førsteside. Det forplikter. Gjennom tøffe prioriteringer klarte vår lille redaksjon å være ledende på flere av de viktigste sakene fram mot, og etter, stortingsvalget. Våre reportere og kommentatorer tilbringer mer tid i nærheten av politikerne enn mange andre redaksjoner med langt større ressurser.
Utfordringer:
Fra sommeren og ut året var det et press mot pressestøtteordningen fra borgerlige politikere. I leserbrev og offentlige debatter ble det rettet til dels hard skyts mot Dagsavisen. Enkelte politikere uttalte offentlig at Dagsavisens journalister ”burde skjelve i buksene” og frykte for jobbene sine. Dette skapte flere problemstillinger, og førte til et betydelig krysspress mot vår redaksjon midt de viktige valgmånedene for vår politisk engasjerte avis. Vi måtte prioritere knallhardt for å fjerne belastningen fra reporterne, og i størst mulig grad benytte våre redaksjonelle ressurser til å lage best mulig valgavis, uavhengig av avisens egne interesser. Sentralt i våre vurderinger sto lesernes behov. Vi vurderte det slik at spørsmål rundt pressestøtten sannsynligvis var viktigere for oss selv enn for våre lesere. Derfor ble pressestøttedebatten i all hovedsak håndtert gjennom meningsytringer og tilsvar i andre medier fra Dagsavisens toppledelse, mens politisk avdeling forfulgte andre og for leserne større valgkampsaker.
Utvikling:
31. august 2013 relanserte Dagsavisen den nedlagte drammensavisen Fremtiden som en utgave av vår avis. For første gang i Norge kom en riksavis ut med en egen sonet utgave for et lokalmarked utenfor Oslo. En redaksjon på fem medarbeidere i Drammen kan bytte inntil 12 sider daglig fra Dagsavisens hovedutgave i lokalutgaven som heter Dagsavisen Fremtiden. Denne offensive satsingen på å gi Drammen ny, daglig aviskonkurranse, har vært veldig viktig for Dagsavisen. Vi tror også at vi på sikt har åpnet en digital posisjon som gir spennende muligheter når Dagsavisen kan konkurrere som nummer to-avis i to byer, og ikke bare i Oslo.