Adresseavisen

 
 De trønderske journalistprisene
Hovedprisen: «Siste dagers varme» (Åge Winge og Therese Sanne). Reportasjen om Carl Johans arbeidsstiftelse, presentert i Ukeadressa.
Nyhetsjournalistikk:
«Helsereisene» (Mari K. By Rise og Lajla Ellingsen)
Hendelsesjournalistikk:
«Brukollapsen på Rotvoll» (Stein Bjøru, Svein Inge Meland og nyhetsavdelingen)
Bildejournalistikk:
«Stormen» (Rune Petter Ness og Jonas Alsaker Vikan)
Videoer og bilder fra Tacloban.

 
 Nei, ingen priser, men ros og gode tilbakemeldinger særlig på nyhetsbrevet som sendes ut med lenker til de viktigste sakene.

Aftenposten

  • Aftenposten fikk tre av hovedprisene under utdelingen av de norske medieprisene i Bergen:
o Osloby.no ble kåret til årets lokale nettsted
o Kulturmagasinet K fikk pris for årets magasinforside
o Aftenposten Junior ble kåret til Årets nyskapning i norsk presse.
• Aftenposten Junior fikk sølv i kategorien «Yngre lesere» av den verdensomspennende bransjeorganisasjonen WAN-IFRA
• Aftenposten Junior ble tildelt « Perspektivprisen» for god utenriksdekning av Flyktninghjelpen
• A-magasinets egenbroderte cover fikk hederlig omtale i den skandinaviske nyhetsdesign-konkurransen SNDS.
• Journalist Kjetil Østli fikk i mai Schibsted Journalism Awards’ pris for «best storytelling.»
• Journalist Per Anders Johansen fikk i september Flaviusprisen for sin innsats for økt åpenhet i samfunnet. Flaviusprisen deles ut av Norsk Presseforbund.
• Kommentator Ola Bernhus fikk Norske idrettslederes journalistpris for "særlig fortjenstfull innsats for utvikling av sportsjournalistikken".
 

Allers
Arbeidets Rett

 

Avisa Nordhordland

nei

Avisa Nordland

 Organisasjonen World Associaton of Newspapers representerer 18 000 publikasjoner, 15 000 onlinesteder og over 3000 medieselskaper i 120 land. Hvert år deler de ut et fåtall prestisjefylte priser til mediehus verden over.

 I september ble det kjent at organisasjonen hadde kåret Avisa Nordland som vinner av prisen for beste redaksjonelle arbeid rettet mot unge lesere: The World Young Reader Prize». Det har bare skjedd en gang før at et norsk mediehus går helt til topps i den prestisjetunge kåringen, i konkurranse med mediebedrifter fra hele verden. Prisen ble delt ut på verdenskongressen for redaktører i Berlin og senere på en konferanse for unge lesere i Warzsawa.

Babyverden

 

Bergens Tidende

 Kampen om klimakronene (Skup-diplom) - Atle Andersson, Eystein Røssum og Lasse Lambrechts
Kampen om klimakronene (IR-prisen) - Atle Andersson, Eystein Røssum og Lasse Lambrechts
1. premie årets bilde (nyhet) - Håvard Bjelland
1. premie årets bilde (dagligliv i Norge) - Jan M. Lillebø
2. premie årets bilde (dagligliv i Norge) - Paul Sigve Amundsen
3. premie årets bilde (dagligliv i Norge) - Fred Ivar Klemetsen
3. premie årets bilde (sport action) - Paul Sigve Amundsen
1. premie årets bilde (sport feature) - Paul Sigve Amundsen
1. premie årets bilde (natur og miljø) - Jan M. Lillebø
2. premie årets bilde (natur og miljø) - Eivind Senneset
3. premie årets bilde (video) - Rune Sævig
10 priser i den prestisjetunge designkonkurransen European Newspaper Award (én beste seksjonsforside, tre beste sportssider, to beste lokalsider, to beste visuelle historiefortelling, én beste spesialside og én beste online- og crossoverartikkel)
Sølvparaply (nyhet), Taxi Vest - Trond Nygard-Sture og Frode Buanes
Sølvparaply (foto/video - nyhet), Etter Dagmar - Jan M. Lillebø
Sølvparaply (foto/video - magasin), Festivalbildet - Fred Ivar Utsi Klemetsen

Bergensavisen

  Sølv i WAN-IFRA World Young Reader Prize for konseptet Hva skjer i Bergen.

Budstikka

 
 * Snusprisen 2013: Journalist Erik Tangen, Budstikka: Rusavhengige hjemløse. Vinner av Snusprisen, Akershus journalistlag, utdelt april 2013. Avslørte at Asker kommune sendte sine svakeste til hospitser i Oslo, heller enn å tilby sosialboliger.
* Hederlig omtale til journalist Stig Solheim i samme kåring, for artikkelserien Absolutt nostalgi

Bygdeposten

 
 Nei.

Dagbladet

 
* Den Norske Dataforening deler hvert år ut priser til mennesker og organisasjoner som har gjort seg bemerket i IT-miljøet i Norge det siste året. Årets IT-Sikkerhetspris gikk til Dagbladet for reportasjeserien «Null CTRL», der journalistene Linn Kongsli Hillestad og Espen Sandli, samt utvikler Ola Strømman, testet informasjonssikkerheten i Norge og avslørte hvordan sviktende datasikkerhet rammer oss hjemme, på jobb og i det offentlige rom.

* MBL: Under den årlige prisutdelingen i Bergen vant Dagbladet prisen "Årets nyhetssak" for "Statsbudsjettet 2013 -dekningen".
 I tillegg fikk Dagbladet Magasinet utmerkelsen “exellence” for reportasjen “Isdronninga” i klassen “Årets forbrukersak”.

* European Digital Media Awards: prisene skal fungere som en hyllest til utmerket arbeid innen elektroniske medier, nett-tv, mobil, nettbrett, sosiale medier og grafikk.
Dagbladet vant to priser i kategoriene «Cross Media Editorial Coverage» og «Online Video» - begge for Dagbladets dekning av 22. juli-rettssaken.
Plattformsjef digitale kanaler, Eugene Brandal Laran, og produktsjef for DBTV, Sondre Husby Rostad, tok imot prisene på vegne av Dagbladet.

* Scandinavian News Design: Vi mottok et gull for en bildedokumentar om barn i norske flyktningemottak og en “Award of Excellence” for en featureartikkel om ondskap.

• Webby Awards: Fotograf Adrian Øhrn Johansen sto bak multimedieproduksjonen “Tomrommene” som ble nominerte til to priser i den internasjonale og prestisjetunge “Webby Awards” – “the Oscar of the internet” - innenfor kategoriene “Documentary Series” og i “News&Politcs: Series”.
Se den engelske versjonen av filmene her: http://www.dagbladet.no/2012/06/01/magasinet/tomrommene/utoya/21871066/

Tidligere vinnere i disse kategoriene inkluderer blant annet David Lynch, NY Times, Frontline og The Guardian.

Dagbladet Dagen AS
Dagsavisen
Fagbladet

Fagbladet og journalist Titti Brun fikk i 2013 hederlig omtale under utdelingen av Fagpressens nystiftede gravepris, for reportasjene om den private institusjonen Parat Omsorg.

Fanaposten

 
 Tre Awards of Exellence i European Newspaper Awards, Special Pages og Local pages

Finnmarken
Firdaposten
FiskeribladetFiskaren

 

forskning.no
Framtid i Nord


nei

Fædrelandsvennen AS

1) Årets sak Agder Journalistlag, Ingrid Michalsen og Tarjei Leer-Salvesen for sakene om "Sørlandssenteret" i Singapore.
2) Årets feature Agder Journalistlag, Øivind Holte for saken om rockeren Egil Skram.

Glåmdalen

 

nei

Halden Arbeiderblad
Helgeland Arbeiderblad
Hordaland

European Newspaper Award
* 1.1. Front pages, page 1, 31. August 2013, page 1, 11. Juli 2013, together one award
* 2.1 Sectional Front pages, Vossa Jazz XL, 7. mars 2013, page 1, Starten, 24. augustus 2013, page 9, Backstage, 1. Oktober 2013, page 11, Laurdag Jola 2012, 22. Desember 2012, page 11 - together two awards
* Photo Report, Kortreist Mat, 20. Oktober 2012, page 13, 14, 15, one award
* 17 Concept / Innovation, Special „Liv & død, one Award

Vidar Herre: foto og design, Lisa Maria: journalist

Hus & Bolig

 
 Fagpressens hederspris, "Årets bladfyk": Redaktør Nina Granlund Sæther

Indre Akershus Blad


Indre Akershus Blad ble kåret til Årets Næravis i Amedia.
Indre Akershus Blad vant 3. plassen i kåringen av Årets Romeriksbedrift.

KK

 

Klar Tale
Lofot-Tidende

 

Lofotposten
Mediehuset dittOslo
Musikkultur

 
 Nei

Nordlys

Nordlys gjorde rent bort på Svarte Natta-konferansen for Troms Kraft-avsløringene - Linda Vaeng Sæbbe og Tone Jensen stakk av med den gjeveste prisen. I tillegg fikk vi SN-pris for foto og video. Vår egen videodokumentarist, Guttorm Pedersen vant pris for web-TV-dokumentaren "Nikolai på Musvær" på Årets Mediepriser under Nordiske Mediedager. En unik perle, som viser hvilke formidlingskvaliteter som kan bo i et tradisjonelt mediehus som velger å sette nye medier høyt.

http://www.nordlys.no/web-tv/article6239839.ece

Nordre
Norsk Maritimt Forlag AS


Fagpressepris for livetokt langs norskekysten.

NRK

NRK ble kåret til landets best likte selskap av Ipsos MMI i 2013.  I juryens begrunnelse for å tildele NRK årets omdømmepris het det blant annet at «NRK får prisen fordi bedriften over lang tid har vært blant de ledende bedrifter, etater eller organisasjoner nordmenn flest har et godt totalinntrykk av. Siden 1999 har NRK vært blant de 10 på topp, og inntar førsteplassen på totalinntrykk for første gang i år».

Oppland Arbeiderblad

Asbjørn Risbakken vant 1. plass for årest bilde i Oppland Journalistlags 2013-kåring.

P4

 PRIX RADIO 2013:
Årets sendeflate - Midt i Trafikken - Even Rognlien og Marius Torgersen
Årets humor - Fem På - Marius Kopperud
Årets radiotalent - Amir Horori
Årets morgenflate - P4s Radiofrokost - Bjørn Faarlund, Victoria Bryde og Daniel Høglund
Årets Fagpris - P4 Lyden av Norge - Rune Hafskjær, Bjørn-Tore Sviggum, Mads Tørklep, Per Henrik Stenstrøm og Kalle Lisberg

Porsgrunns Dagblad
På Høyden
Ringerikes Blad


Amedia-journalistprisen til Alexander Gjermundshaug og Elin Svendsen for serien om seksuelle overgrep mot barn.
Årets avistegner 2013: RBs Egil Nyhus.
Diplom Scandinavian News Design.
Snusprisen Årets bilde for «Spente jenter» av Lisbeth Andresen (Akershus Journalistlag)

Sandefjords blad

 
 nei

Se og hør
Sogn Avis

MBL: Årets sportssak
SNDS: Gull i klassen feature for saken "Tilbake til fremtiden"
European Newspaper Awards: Sju priser (førsteside, lokalsider, bilag, illustrasjon, bilde, fotodokumentar, magasinførsteside)

Sunnhordland

  Journalist Anita Haugland: Heiderleg omtale LLA, journalistprisen
Fotograf Per Egil Larsen årets bilete LLA
Journalist Kjetil Østrem (+ grafisk), Heiderleg omtale (excellense), Årets sportssak MBL
Redaksjonen + grafisk: Årets avisside LLA
Vidar Hope, Magne Kydland, Arils Skjæveland, Anders Totland: To heiderlege omtalar, Haugesund Journalistlag sin journalistpris 2013

Sunnmørsposten

Sunnmørsposten fikk diplom og hederlig omtale i regi av NONA, Norwegian Online News Association for saken «Slik er sjøen forurenset etter skipsbyggingen»

To priser i European Newspaper Awards for magasinet «Med hjerte for Sunnmøre» og for den flermediale dekningen av Aksla-saken.

Nordic Data Journalism Awards:  Sunnmørsposten gikk til topps i kategorien «Storytelling»  for prosjektet «Rush i Ålesund»

 

Søgne og Songdalen Budstikke

 
 Redaksjonen samlet fikk LLAs journalistpris for vårt arbeid med en rådmann som var inhabil i en fradelingssak.

Trønder-Avisa

 Den trønderske featureprisen 2013: Hederlig omtale til digitalredaksjonen i Trønder-Avisa ved Erling Koldaas, Lars Lilleby Macedo og Håvard Bartnes for prosjektet Felttoget i Nord-Trøndelag www.felttoget.no

TV 2

  TV2 Nyhetens reporter Thorstein Korsvolds bilde Ballonger over Bagan ble kåret til årets bilde av fotonettstedet akam.no
TV2-journalistene Øystein Bogen,Fredrik Græsvig og Odd Isungset (nå NRK) mottok utmerkelsen sølvparaplyen 2013 for den tredelte dokumentarserien "Krigens pris". Filen av produsert av Flimmer Film i samarbeid med TV2.

Idol-programleder Stian Blipp fikk publikumsprisen på Gullruten i mai 2013.

Hver gang vi møtes, produsert av Mastiff for TV 2, fikk Gullruten for årets underholdningsprogram.

Farmen, produsert av Strix for TV 2 fikk Gullruten for beste realitykonkurranse, mens Sirkus Northug, produsert av Globus Media for TV 2, ble kåret til beste doku-såpe på Gullruten.
Vårt lille land, produsert av TV 2 for TV 2, ble kåret til beste dokumentar eller faktaserie og beste nye programserie.
Årets deltaker på Gullruten ble Andreas Nørstrud for «Farmen» produsert av Strix for TV 2.

Utrop

 

Varden

* Telemark Journalistlags journalistpris 2013: Jon-Inge Hansen for artikkelserien «Sykehjemsbløffen».
* Telemark Journalistlags fotopris (årets bilde) 2013: Fredrik Pedersen for bildet «Hallo, lama!».
* Telemark Journalistlags fotopris (hederlig omtale) 2013: Joakim S. Enger for bildet «Godt stekt».

Verdens Gang

 
 Medieprisene (MBL)
ÅRETS NETTSTED: www.vg.no
ÅRETS NASJONALE NETTSTED: www.vg.no
ÅRETS AVISMAGASIN: VG Helg
ÅRETS FEATURESAK: VG Helg – 2Flammenes overmann»
ÅRETS NYHETSSAK: «Exellence» for reportasjen «Uenige om nesten alt»

ÅRETS BILDE
 Bjørn Steinar Delebekk VG
1 premie Sport Action
 Espen Rasmussen VG
1 premie Årets Reportasje utland
2 premie Nyhet Reportasje
2 premie portrett serie
3 premie sport feature
 Harald Henden VG
1 premie Nyhet
Kyrre Lien VG
1 premie Portrett
 Thomas Nilsson VG
2 premie Mennesker

WAN-IFRA (European Digital Meda Awards)
Her tok VG med seg tre seiere (Brannbilsatsingen, den mystiske pakken fra Otta og Mitt 22.juli) i og to andre pallplasser (Vektklubben og satsingen Fem millioner nordmenn)

Cross Media Editorial Coverage
1. Anzeigen & Marketing Kleine Zeitung GmbH & Co. KG - "Schladming 2013", Austria
2. Verdens Gang AS - "Weight club", Norway
3. DB Medialab AS - "Dagbladet's multiplayer and livestudio, July 22 terrorist attack trial", Norway

Online Infographics
1. Verdens Gang AS - "Fire truck emergency", Norway
2. Telegraph Media Group Limited - "Telegraph", United Kingdom
3. Verdens Gang AS - "Five million Norwegians", Norway

Online Video
1. Verdens Gang AS - "The package", Norway
2. DB Medialab AS - "Dagbladet's multiplayer and livestudio, July 22 terrorist attack trial", Norway

Social Media
1. Verdens Gang AS - "My July 22nd", Norway
2. CNN.com International - "Leading Women", United Kingdom
3. Ringier Kiadó Kft. - "Blikk Klikk: Cities Compete Facebook application", Hungary

SND (Scandinavian News Design)
GULL: VG Helg – redesign
GULL: VG Helg: Reportasjen «Flammenes overmann»
SØLV: VG Helg: Reportasjen «Før fryktet vi en ulykke…»
INMA (Internasjonal bransjeorganisasjon for interaktiv markedsføring)
 INMA handler primært om markedsføring, men organisasjonen deler også ut redaksjonelle priser. VG stakk av med to førsteplasser for relanseringen av VG Helg og en sølv for «Julesentralen».
Category 4: Advertising Sales and Retention
• First Place: Verdens Gang (VG), Oslo, Norway, “Relaunch VG Helg.”
• Second Place: Toronto Star, Toronto, Canada, “Off the Clock.”
• Third Place: The Newspaper Works, Sydney, Australia, “Local Newspapers: Part of the Community DNA.”

Category 6: Digital Audience Usage and Engagement
Over 300,000
• First Place: The Hindu, Chennai, India, “Undumb India.”
• Second Place: Verdens Gang (VG), Oslo, Norway, “The Christmas Central.”
• Third Place: The Globe and Mail, Toronto, Canada, “Our Time To Lead — Re: Education.”
Category 9: Print Single-Copy Sales
Over 300,000
• First Place: Verdens Gang (VG), Oslo, Norway, “Relaunch VG Helg.”
• Second Place: The Sydney Morning Herald and The Sun-Herald, Sydney, Australia, “Win a Hamilton Island Holiday a day.”
• Third Place: Detroit Media Partnership, Detroit, Michigan, USA, “Detroit Tigers 2012 Partnership.”
Les mer her:
http://www.inma.org/blogs/main/post.cfm/inma-awards-2013-announces-world-s-top-news-media-marketing-campaigns#ixzz2phIwI6gx

SND34 Best of Digital Design (Society for News Design)
I sylskarp konkurranse med internasjonale giganter, vant VG 11 priser i denne prestisjetunge kåringen. Flesteparten av disse kandidatene var saker og design knyttet til 22.juli-dekningen.

Vestfold Blad

Vestfold Journalistlag: Årets Reportasje 2012: Caïssa Gjølberg, barnevernssaken i Sandefjord: «I pappas vold»

«Reportasjene om de tre brødrenes grusomme oppvekst er et strålende stykke arbeid. Dette er den fjerde statsmakt på sitt aller viktigste. Journalisten har gjort en utrolig grundig jobb i sitt kildearbeid.

Den typen reportasjer burde det være langt flere av i norsk presse i dag.

Prisen går til Caissa Gjølberg i Vestfold Blad».

Vigga AS

Vi har ikke fått noen priser i år, annet enn et par konfektesker og buketter fra fornøyde lesere. Noe som kanskje settes enda mer pris på, enn en diplom på veggen. Målet for 2014 er å få minst en hederlig omtale på LLA-samlingen i Bergen.

Vårt Land
Åmliavisa