Selskapets formål er å utgi avisen Nordlys og driven annen beslektet virksomhet.
Avisen Nordlys skal drive daglig og uavhengig journalistikk, forankret i arbeiderbevegelsens ideer om frihet, demokrati og likeverd.
Redaktørens tilbakeblikk
Anders Opdahl
Nordlys
Nettadresse | www.nordlys.no |
Utgivelsessted | Tromsø |
Antall redaksjonelle årsverk | 36 |
Daglige brukere nett | 66000 |
Daglige brukere mobil | 45000 |
Lesere papir | 70000 |
Lesere totalt | 120000 |
Opplag totalt | 20555 |
Opplag papir | 18903 |
Opplag digitalt | 18804 |
Klagesaker til PFU | 7 |
Fellelser PFU | 0 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 60 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 0 |
Prosent redaksjonelle sider | 0 |
Antall lederartikler | 314 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 350 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Nei |
Oppdrag utført:
Nordlys har satt et ekstra søkelys på Universitetssykehuset Nord-Norge i 2014. Det har blant annet ført til opphetet diskusjon om både høye lederlønninger og antall korridorpasienter, som har skutt i været. I 2015 skal det spares 170 millioner på UNN, og like før nyttår ble det bestemt at blant annet ambulansetjenesten er blant områdene som det skal spares penger på. Det har fått mange til å reagere.
Utfordringer:
I slutten av august fikk Nordlys tips om en mor med fem barn, alle bosatt i Nord-Norge, som var tatt med til Syria av barnefaren. Moren skal ha trodd at de skulle på ferie til Tyrkia, men de ble tatt med til Syria etter ankomst til Tyrkia.
Redaksjonen i Nordlys jobbet mye med saken, men ble av politiet sterkt anmodet om ikke å publisere saken fordi det kunne vanskeliggjøre arbeidet med å få moren og barna ut av Syria. Nordlys etterkom anmodningen etter overveielser. Søndag 7. september kom meldingen om at moren og barna hadde klart å rømme ut av Syria og kommet seg tilbake til Norge.
Utvikling:
2014 har vært et meget godt innovasjonsår for Nordlys. I løpet av året har de digitale nysatsingene Nordnorsk debatt, Nord24.no og NordlysTV.
I tillegg lanserte Nordlys i juni viralnettstedet Buzzit.no. Nettstedet ble skapt som et forsøk på å skape nye arbeidsplasser for tre nedbemannede årsverk, og fikk en overveldende respons. I dag er Buzzit skilt ut i et eget selskap i Amedia, med fem fulltidsansatte årsverk.
Priser:
Årets mediehus, Amedia, september 2014. Juryens begrunnelse var som følger:
Nordlys er årets mediehus i Amedia 2014. Nordlys får prisen for å ha stått i spissen for en drivende digital utvikling, for nyskapende redaksjonelle tiltak gjennom nettstedet Nord24, buzzit.no, nordnorsk debatt og sin satsing på web-tv.