Nettavisen er en politisk uavhengig avis. Vi skal være først med nyheter og åpne for friske meninger.
Redaktørens tilbakeblikk
Gunnar Stavrum
Nettavisen
Nettadresse | http://www.nettavisen.no/ |
Utgivelsessted | Oslo |
Antall redaksjonelle årsverk | 35 |
Daglige brukere nett | 610000 |
Daglige brukere mobil | 495000 |
Klagesaker til PFU | 6 |
Fellelser PFU | 2 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 46.4 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 0 |
Prosent redaksjonelle sider | 0 |
Antall lederartikler | 0 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 0 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Nei |
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? | Nei |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Last ned rapport | Last ned |
Oppdrag utført:
Theas bryllupsblogg:
Theas bryllupsblogg var en kampanje for Plan Norge, der blogg.no samarbeidet med Trigger om lansering og gjennomføring. Den sparket i gang en global folkebevegelse som gjorde #stoppbryllupet til et verdensomspennende begrep. Statsledere, Hollywood-kjendiser, opinionsledere og sterke stemmer i alle lag av det norske samfunnet engasjerte seg for å stoppe barnebryllup sammen med store deler av befolkningen.
Kampanjen hadde massiv redaksjonell omtale med over 400 saker i norske medier, inkludert liveoverføring av bryllupet på både VG-Nett og NRK.no. Aksjonen har blitt omtalt av flere tusen internasjonale medier som BBC, CNBC, Reuters, Washington Post, Itar Tass, The Times, Le Monde, China Daily, Independent, Huffington Post, La Republica, Fast Company og Buzzfeed.
Det digitale engasjementet var enormt. Bloggene ble besøkt av 2,5 millioner lesere og #stoppbryllupet genererte over 30 millioner organiske impressions på Twitter, Instagram og Facebook. Stopp Bryllupet ble delt av verdenskjendiser som Ashton Kutcher, Melinda Gates og Zooey Dechanel som samlet har 26 millioner følgere i sosiale medier. Flere hundre tusen mennesker delte aksjonen i sine sosiale mediekanaler. Filmen fra bryllupet hadde 4,3 visninger på YouTube.
Kampanjen vant flere priser: Gull og Grand Prix i ANFOeffekt 2015, Årets innovasjon i SPOT 2015, og vinner av gull og sølv i Max Marketing Mix.
Utfordringer:
Kalsnes-saken:
Første sak i denne omfattende reportasjeserien ble presentert i Nettavisen 1. september 2014, under tittelen «Eide luksushus og biler – fikk 150.000 i NAV-støtte». Den kan leses her:
http://www.nettavisen.no/dittoslo/eide-luksushus-og-biler---fi kk-150000-i-nav-sttte/8475249.html
For Nettavisen er det en prioritert oppgave å undersøke hvordan offentlige midler blir brukt, og i denne artikkelserien satte vi søkelys på hvordan regelverket i NAV blir praktisert.
Konkret handler saken om at den såkalte «Champagne-megleren» Odd Kalsnes, som ofte har vært i medienes søkelys for sine spektakulære eiendomssalg, i flere år ar mottatt NAV-støtte til bil på grunn av sin funksjonshemming.
Artikkelserien vakte sterke reaksjoner, og førte også til politiske løfter fra statsråden om å gjennomgå reglene på nytt.
Odd Kalsnes klaget Nettavisen inn for PFU for artikkelserien. Les mer her.
http://www.nettavisen.no/nyheter/dette-er-kalsnes-saken/8482838.html
Utvikling:
Side2-bloggen:
2014 var året Side2 virkelig lot sine egne stemmer komme tydelig fram. Gjennom Side2s egen blogg var journalistene med på å gi saker en personlig vinkling, vi satte agenda, skapte debatt, viral trafikk og fikk hundretusenvis av nye lesere.
I tillegg brukte vi bloggen til å bygge opp temaer vi også dekket bredt redaksjonelt, det være seg debatten om designervesker i skolegården, barnebursdager eller kroppspress.
http://side2.blogg.no/1422972732_nr_pappa_har_ny_sykke.html