Aftenposten

 «Aftenposten AS er en selvstendig mediebedrift, uavhengig av økonomiske og politiske særinteresser. Selskapet har som overordnet formål å være en ledende informasjonsformidler, i første rekke gjennom å utgi Aftenposten, en frittstående dagsavis som er ideologisk forankret i et liberal-konservativt samfunnssyn.
Avisen Aftenposten bestreber seg på allsidig og objektiv nyhetsformidling, med alle vesentlige synspunkter representert. Aftenposten vil søke å styrke og levendegjøre demokratiet, verne om den enkeltes frihet og støtte det sosiale og kulturelle fellesansvaret»

Aftenposten

Redaktørens tilbakeblikk

Espen Egil Hansen

Aftenposten

Nettadresse http://www.aftenposten.no/
Utgivelsessted Oslo
Antall redaksjonelle årsverk 242
Daglige brukere nett 778000
Daglige brukere mobil 382000
Lesere papir 576000
Lesere totalt 1249000
Opplag totalt 221659
Opplag papir 187694
Opplag digitalt 208857
Klagesaker til PFU 20
Fellelser PFU 3
Prosentandel redaksjonelle årsverk 54
Egne interne etiske retningslinjer Ja
Egen etikkansvarlig? Ja
Antall redaksjonelle sider 16736
Prosent redaksjonelle sider 55
Antall lederartikler 350
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere 1770
Er det innført betalingsløsning på nett? Ja
Publiserer mediehuset egen årsrapport Ja
Rapport på nett Gå til nettversjonen
Last ned rapport Last ned

Oppdrag utført:

 1. Mobilspionasje
Etter nitidig arbeid med å kartlegge mistenkelig mobilaktivitet i Oslo og samarbeid med sikkerhetsselskaper som har svært presist måleutstyr for å lokalisere falske basestasjoner, kunne Aftenposten i desember avsløre at det høyst sannsynlig var plassert ut ulovlig overvåkingsutstyr blant annet ved Statsministerens kontor, Forsvarsdepartementet, Stortinget, Norges Bank.
2. TV-serie verden rundt
TV-serien "Sweatshop" har sjokkert og vekket en hel generasjon tenåringer – ikke bare i Norge. “Sweatshop” lever nå sitt eget liv og engasjerer hundretusener av unge fra Australia til USA og Tyskland.
(illustration: screen grab from Sweatshop and/or link to the page)
http://www.aftenposten.no/webtv/serier-og-programmer/sweatshop/

 
 

http://mm.aftenposten.no/mobilspionasje/#xtor=SEC-34

Utfordringer:

 Mobilspionasje:
Dette er et tema myndighetene ikke har ønsket å være med å belyse. Det stiller ekstra krav til utholdenhet og grundighet.
Det har også vært en veldig teknisk sak å jobbe med. Nesten ingen i Norge kan bruke det utstyret vi har brukt. For reporterne har det tatt mye tid å tolke og forstå researchmaterialet.
Mange av kildene våre ble dessuten etterforskere etter publisering. Det vanskeliggjorde arbeidet med videre saker etter publisering av den første bolken.
 

http://mm.aftenposten.no/mobilspionasje/#xtor=SEC-34

Utvikling:

 Den nye “alt innhold”- appen
 Aftenposten lanserte ”Aftenposten+”. Det er en app som består av alt Aftenpostens innhold – både den daglige papirutgaven og den løpende web-utgaven. Den ble laget for å gi leseren en tiltrekkende og lett oversikt, mye innhold og en rolig, tilbakelent leseropplevelse.
(Illustration: iPad/iPhone with the app home screen)
Digitale spydspisser
I September lanserte vi “Spydspissprosjektet”. Vi satte sammen en gruppe reportere og ba dem eksperimentere, lære bort og utvikle vår digitale journalistikk og presentasjon.
Deres arbeid har ført til flere større forbedringer i våre digitale produkter. Spydspissene har også organisert ukentlige kurs i ulike digitale verktøy som forbedrer vår journalistikk.
 (illustration: photo of the group)

En ny papiravis
I mars ble den tradisjonelle papirutgaven relansert i en ny form. Alle de viktigste sakene er samlet i en seksjon – uansett om det er lokalt Oslo-innhold, nasjonale nyheter, internasjonale nyheter eller økonominyheter.
Den nye seksjon 2 er utvidet med innsikt- og bakgrunnstoff og locale Oslo-sider i tillegg til de velkjente kommentar-, debatt- og kultursider.
 (illustration: print front page)

Flere multimediale verktøy
Våre nyhetsutviklere bidrar avgjørende til at vi kan presentere brilliante visuelle og interaktive presentasjoner. De har også bidratt stort i den viktige, gravende journalistikken gjennom deres dype kunnskap om databaser, analyser og research.
(Illustration: screen grab from the presentation and/or link to the page)
http://mm.aftenposten.no/kloden-var/den-tause-vaaren-i-fuglefjellet
 

Redaksjonell årsrapport:

Gå til nettversjonen

Last ned

Priser:

 Årets Mediepriser: Aftenposten fikk to av prisene under Mediebedriftenes Landsforening utdeling i mai: Magasinet «Bake» fikk prisen for årets nyskapning, mens prisen for årets sportsside gikk til en dobbeltside om Jelena Välbe fra ski-VM i Val di Fiemme 2013, mesterlig fanget av våre folk på stedet: Trond Tandberg og Erlend Nesje.

Skup-prisene: Aftenposten fikk diplom for prosjektet «Forsvarskuppene», om Forsvarsbyggs salg av over 600 eiendommer. Diplomet som deles ut av Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse gikk til Henning Carr Ekroll, Siri Gedde-Dahl, Trond J. Strøm og Fredrik Hager-Thoresen.

Årets bilde: Fotograf Paal Audestad fikk den gjeveste prisen – Årets bilde – da pressefotografenes egen pris ble delt ut. Totalt tok Aftenposten åtte fotopriser.

Årets Gullpenn: Journalist Inge D. Hanssen fikk prisen fra Riksmålsforbundet «fordi han i sine kommentarer fra retten makter å oversette rettssalenes fagspråk til et moderne avisnorsk som alle kan forstå».

Heder til sjefredaktører: De to aller gjeveste utmerkelsens gikk til tidligere og nåværende sjefredaktør i Aftenposten da Oslo Redaktørforening delte ut sine priser i 2014.
Sjefredaktør Espen Egil Hansen fikk prisen som årets redaktør, mens hans forgjenger, Hilde Haugsgjerd, fikk hedersprisen.

Sykkelpris: Under åpningen av Den nasjonale Sykkelkonferansen, ga Syklistenes landsforenings sykkelpris til Aftenpostens prosjekt «Sykkelpatruljen» for den spesielle oppmerksomheten dette har gitt for sykkelforholdene i Oslo.

Best of Scandinavian News Desig: I denne konkurransen ble Aftenposten hedret med to sølvmedaljer; én for multimedieprosjektet «Norge i Afghanistan» og én for utformingen av selve hovedforsiden www.aftenposten.no

European Digital Media Awards: Hederspris for «Beste leserengasjement» i multimedieprosjektet «Hva har rikdommen gjort med oss?»

15th European Newspaper Awards: Diplom «Award of Excellence» gikk til Aftenposten for prosjektet «Norge i Afghanistan».

Medierosen 2014: Nettserien «Sweatshop» fikk prisen for å holde frem positive verdier i mediebildet. Prisen deles ut av den felleskristne organisasjonen.

”Ikke for enhver pris”: Aftenposten TV fikk æresprisen for serien «Sweatshop» under utdelingen av "Ikke for enhver pris". Prisen går til en aktør som fremmer etiske aspekter ved innkjøp i offentlig sektor. Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Initiativ for etisk handel (Difi) samarbeider om denne prisen.