Bergens Tidende skal bidra til en utvikling i Bergen og på Vestlandet preget av fremtidstro, skapertrang og toleranse.
Redaktørens tilbakeblikk
Gard Steiro
Bergens Tidende
Nettadresse | www.bt.no |
Utgivelsessted | Bergen |
Antall redaksjonelle årsverk | 144 |
Daglige brukere nett | 193000 |
Daglige brukere mobil | 103000 |
Lesere papir | 190000 |
Lesere totalt | 328000 |
Opplag totalt | 73640 |
Opplag papir | 70209 |
Opplag digitalt | 68565 |
Klagesaker til PFU | 6 |
Fellelser PFU | 1 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 62 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 16900 |
Prosent redaksjonelle sider | 55 |
Antall lederartikler | 352 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 270 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Oppdrag utført:
Da ti år gamle Shaimaa ble sendt fra Norge, fulgte BTs kommentator Frøy Gudbrandsen med hele utkastelsen. Det ble begynnelsen på BTs serie om asylbarna. Saken handler både om politisk spill, løfter og – ikke minst – godt over hundre barn som har vært i Norge i over fire år. Å undersøke fakta bak politikernes uttalelser er midt i kjernen av journalistikkens oppgaver. BT saker resulterte blant annet i en høring på Stortinget i 2015.
Utfordringer:
Politiet - og mediene - avskrev raskt dødsfallet til åtte år gamle Monika Sviglinskaja, som ble funnet død i familiens hjem i Sund kommune i Hordaland, som et selvmord. Én etterforsker nektet å godta historien, og fant bevis som pekte i en annen retning - jenten kan ha blitt myrdet. Saken har vært utfordrende å jobbe med fordi det er snakk om et lite barn og det som ble antatt å være et selvmord. Vi har også vært nødt til å stille oss selv spørsmål om vi stoler for mye på politiets uttalelser i kriminalsaker.
Utvikling:
Digital journalistikk åpner stadig nye muligheter for å engasjere leserne, og i BT er vi stolte av det vi leverer på området. Vårt kanskje største prosjekt i 2014 handlet om å få leserne våre til å lære mer om kommunesammenslåing på en måte som var både visuell og underholdende. Svaret ble kommunebyggeren. I løpet av kort tid ble over 30.000 kommuner lagd og delt i sosiale medier. Tjenesten ble en suksess, og fortsatt slås det sammen nye kommuner på BTs nettsider.
Redaksjonell årsrapport:
Priser:
Skup-prisen for "Jannes historie"
Gullparaplyen for "Jannes historie"
Best storytelling under Schibsted Journalism Awards for "Jannes historie"
Årets Nettsak under NONA for "Jannes historie"
Andrepremie og tredjepremie under Årets bilde for soldatveteranene og "The Vossa Rebels"
Årets nettsted under Årets Mediepriser
Vinner av 23 designpriser under European Newspaper Award
Mottaker av to hederlige omtaler i The Scandinavian News Design
Excellence for Årets Reportasje under Årets Mediepriser (MBL) for "Jannes historie"