Musikkultur skal avspeile og påvirke den kultur-, kunst- og utdanningspolitiske utviklingen i Norge og bidra til å utvide forståelsen for kulturen, kunsten, kunstnernes betydning for den enkelte og samfunnet.
Musikkultur skal formidle informasjon fra MFO til MFOs medlemmer og til bladets øvrige lesere.
Musikkultur skal drive opplysningsarbeid om faglige, kulturpolitiske og kunstneriske emner som angår bladets lesere.
Musikkultur skal i størst mulig grad finansiere sin virksomhet gjennom annonseinntekter og salg av abonnementer, og drives etter ordinære og sunne forretningsmessige prinsipper.
Redaktørens tilbakeblikk
Mona Askerød
Musikkultur
Nettadresse | www.musikkultur.no |
Utgivelsessted | Oslo |
Antall redaksjonelle årsverk | 2 |
Daglige brukere nett | 145 |
Daglige brukere mobil | 50 |
Opplag totalt | 8100 |
Opplag papir | 8100 |
Klagesaker til PFU | 0 |
Fellelser PFU | 0 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 57 |
Egne interne etiske retningslinjer | Nei |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 289 |
Prosent redaksjonelle sider | 75 |
Antall lederartikler | 8 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 0 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Nei |
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? | Nei |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Nei |
Oppdrag utført:
Høsten 2014 rettet vi søkelyset mot frilansernes mulighet for jobb og inntekt. Frilanserne vi snakker om er ikke stjernene, men vanlige musikere som setter sammen en jobb av oppdrag og egne initiativ. De har dårlig betalt, og betalinga har stått stille i årevis.
Sakene førte til en rekke innlegg og debatter, på våre nettsider, i sosiale medier og i andre fora. Vi er fornøyd med å ha satt dagsorden for en gruppe musikere som ellers ikke får mye oppmerksomhet for arbeids- og lønnsforholdene sine.
Utfordringer:
Arbeidsmiljøet i orkestrene er ikke for nybegynnere. Orkestrene er hierarkiske systemer, med kamp om jobbene og stor mulighet for intern maktkamp. Dette snakkes ikke om, derfor er det viktig for oss å belyse. Det var en tidkrevende jobb å få hull på saken. For å få noen til å si noe, måtte vi minske trykket på enkeltkilder. Vi endte med å bruke atskillig flere kilder enn normalt ville vært ønskelig. Og å slå opp en gruppe som ikke har problemer med arbeidsmiljøet.
Utvikling:
Priser:
Fagpresseprisen, hederlig omtale i kategorien Innovasjon.
Prisen fikk vi for sak i tilknytning til stortingsvalget 2013, der vi samarbeidet med Wimp og Ultima-festivalen.