Fædrelandsvennens formål er medievirksomhet, herunder utgivelse av dagsavis, nettavis og annen virksomhet som i denne sammenheng er naturlig. Fædrelandsvennen skal være en liberal, partipolitisk uavhengig avis med et grunnsyn som bygger på de liberale humanistiske og demokratiske idealer med vern av ytringsfrihet og den enkeltes frihet. Redaksjonen skal ha en selvstendig stilling i forhold til aksjonærene og selskapets organer. Det tilligger selskapets styre å ansette ansvarlig redaktør og administrerende direktør.
Fædrelandsvennens overordnede målsetting er som følger:
Mediehuset Fædrelandsvennen skal være det mest vekstorienterte av de regionale medieselskapene i Schibsted Norge konsernet. Vi skal ha fokus på effektivitet, kvalitet og innovasjon. Vi skal ha produkter som opplyser, engasjerer og utfordrer.
Redaktørens tilbakeblikk
Eivind Ljøstad
Fædrelandsvennen
Nettadresse | www.fvn.no |
Utgivelsessted | Kristiansand |
Antall redaksjonelle årsverk | 48 |
Daglige brukere nett | 61000 |
Daglige brukere mobil | 28000 |
Lesere papir | 81000 |
Lesere totalt | 112000 |
Opplag totalt | 34065 |
Opplag papir | 33774 |
Opplag digitalt | 32786 |
Klagesaker til PFU | 3 |
Fellelser PFU | 0 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 60 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 10000 |
Prosent redaksjonelle sider | 60 |
Antall lederartikler | 303 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 150 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Nei |
Oppdrag utført:
2014 ble et økonomisk tøft år for Fædrelandsvennen. Året ble preget av store kostnadskutt og betydelige endringer i organisasjonen. Vi innså tidlig at vi måtte initiere store endringer for å møte fremtidens krav fra leserne på en best mulig måte. I mars igangsatte vi et arbeid som vi døpte «Fædrelandsvennen Redesign». Tanken bak navnet var å invitere de ansatte inn i et strategiarbeid der vi utfordret oss selv og måten vi jobber på. Hvordan ville vi jobbet og hvordan ville vi vært organisert hvis vi startet avisen i dag, var spørsmålene vi stilte oss.
Mot slutten av året ble det vedtatt å avvikle Fædrelandsvennens trykkeri. Vår avis trykkes nå i Stavanger og det har fått store konsekvenser for oss med framskyndet deadline til kl 1745, mot tidligere 23.10.
Prosessen førte til at vi utarbeidet en ny organisering av mediehuset, og en radikalt ny publiseringsstrategi. Den brutale virkelighet førte også til at staben ble redusert med en tredjedel i løpet av 2014. Heldigvis har vi lykkes i å redusere bemanningen med frivillige ordninger.
Den nye strategien implementeres fra 1. januar 2015.
2014 ble det året vi virkelig begynte å jobbe systematisk med brukergenerert innhold. Vi har startet med å bygge en portal for det lokale og regionale idrettslivet, der klubber og utøvere inviteres til å skrive selv om det de er opptatt av. Dette har vi fått god respons på, og innholdet genererer mer og mer trafikk på våre digitale flater. http://lokalsporten.fvn.no/
Vår beste nyhetsstory i 2014 var reportasjen om norske kristne som frivillig jobber for det israelske forsvaret. Gjennom våre reportasjer avslørte vi at en sentral lokal Krf-politiker bruker fritiden sin til å jobbe i Israel med israelsk uniform.
http://www.fvn.no/lokalt/Her-er-KrFs-gruppeleder-i-israelsk-uniform-2709541.html?link=body
Utfordringer:
Utvikling:
I mai lanserte vi Krsby, en mobilsite rettet mot ungdom. Dette er vår første lansering som har vært 100% mobil first. www.krsby.no
I høst lanserte vi lokalsporten – en satsing på brukergenert innhold.
I sommer lanserte vi Sørlandsporten, en offentlighetsportal som forenkler søk i offentlige dokumenter.
I høst lanserte vi F+, en søndagsutgave tilrettelagt for tablet.
I høst lanserte vi nettbutikken Linio
Priser:
Sørlandets pressepris:
Årets bilde, Tormod Flem Vegge
Årets spesialpris, Tarjei Leer-Salvesen, Atle Brandt, Jan Grytting