Nationen skal ivareta bygdefolkets og distriktenes økonomiske, sosiale og kulturelle interesser.
Redaktørens tilbakeblikk
Mads Yngve Storvik
Nationen
Nettadresse | http://www.nationen.no/ |
Utgivelsessted | Oslo |
Antall redaksjonelle årsverk | 20 |
Daglige brukere nett | 37000 |
Lesere papir | 56000 |
Opplag papir | 12673 |
Klagesaker til PFU | 0 |
Fellelser PFU | 0 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 100 |
Egne interne etiske retningslinjer | Nei |
Egen etikkansvarlig? | Nei |
Antall redaksjonelle sider | 8000 |
Prosent redaksjonelle sider | 95 |
Antall lederartikler | 300 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 350 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Nei |
Oppdrag utført:
Vi har i løpet av 2014 snudd opplagsnedgang til oppgang. Etter mer enn ti år med sammenhengende fall i opplaget snudde utviklingen i 2014. Antallet abonnenter økte med 7,5 prosent. Oppgangen skyldes trolig en kombinasjon av økt interesse for landbruksspørsmål som følge av en mer polarisert samfunnsdebatt – kall det gjerne Listhaug-effekten – og at Nationen over tid har spisset avisen inn mot kjerneområdet landbruk og matproduksjon. 31. mars 2014 innførte Nationen brukerbetaling på nett. Målet var å stagnere fallet for papiravisa og få nye abonnenter som til da hadde vært gratispassasjerer. Det har vist seg å være en ubetinget suksess, og mye tyder på at det er enklere for en nisjeavis å ta betalt på nett.
Spissing inn mot kjerneområdene har gjort at Nationen satte dagsorden i spørsmålet om beredskapslager for korn. Til slutt så Felleskjøpet Agri seg nødt til å kjøpe Havnesiloen i Stavanger for å unngå at den ble revet. En annen stor satsning i Nationen har vært antibiotikaresistens i fjørfeproduksjonen. Nationen har vært nyhetsledende i denne saken.
Som en av de såkalte meningsbærende riksavisene, prioriteres kommentarjournalistikken høyt. Da er det gledelig å se at meningsstoffet har god spredning. Blant Nationens fem mest leste saker i 2014, var to kommentarartikler. 3. plass: http://goo.gl/PAx7cW, og 5. plass: http://goo.gl/jWGFNC
Utfordringer:
Nationens største utfordring i 2014 var endringer i pressestøtteregimet. Bortfall av kompensasjon for statsannonsering påførte Nationen et tap på 4 MNOK i pressestøtte. I en avis med små ressurser er det krevende å effektivisere mer. Derfor er det svært viktig å lykkes med nettstrategien, som etter planen skal ende med en ukesavis på papir og digitalavis resten av uka. Arbeidet er godt i gang og etter planen sjøsettes det nye tilbudet i 2016.
Et av de viktigste journalistiske løpene har vært den såkalte antibiotikaresistens-saken. Gjennom en serie artikler, som startet med at et ekspertutvalg slo alarm om antibiotikaresistente bakterier og pekte på kylling som et problem, har Nationen satt nasjonal dagorden. Det har vært en krevende sak for avisa på grunn av den kritiske dekningen av egne lesere, og at eierne er viktige aktører i norsk matproduksjon. Vi har likevel klart å operere med god og kritisk journalistikk i dette landskapet.
Utvikling:
Nationen har i mange år hatt en stram økonomi. Det setter klare rammer, men samtidig har avisa utviklet seg positivt. Sidetallet er redusert, men det har gitt en strammere redigering og et mer spisset produkt. Som alle andre medier er vi midt inne i en digital transformasjon hvor det største prosjektet er planen om å redusere antall papirutgaver til en per uke. Vi kaller prosjektet Nationen 6+1 og målet er å lansere det i 2016.
Det jobbes kontinuerlig med digital utvikling. Video får større plass, sosiale medier er viktigere og viktigere for spredning av stoffet og dialog med leserne. Gjennom 2014 publiserte redaksjonen 110 nye videoer. Det er markant fler enn noen gang tidligere, og det er en utvikling vi ser vil fortsette. Video gir ikke bare bedre profilert visning av egne nyhetssaker på sosiale medier, men blir stadig mer sentralt for å nå nye og yngre lesere.
Gjennom Instagram har vi har fått over 6000 bilder til oss med emneknagg bygdagram. Flere av bildene er også gjengitt i vår papiravis. Instagram, Twitter og Facebook er ikke bare eksempler på nye distribusjons- og dialogkanaler, men også nye debattarenaer for den offentlige samtale, tuftet dels på vår egen journalistikk. Det er vesentlig for oss å være der våre lesere er, være i dialog, og følge opp debattene både på nationen.no og på våre plasser i de nye sosiale mediene.
Artikkeldebatten alene genererte mer enn 20.000 debattinnlegg på nationen.no gjennom fjoråret. I tillegg ble innlegg vurdert, stemt opp og ned, av våre lesere. Det viser et stort engasjement og er vesentlig bidrag både til vår journalistikk og betydningen av vår journalistikk.
Facebook er blitt det nye avisbudet. De sakene som blir mest lest digitalt er som oftest delt mye på Facebook.
Saker med flest sidevisninger:
Ica i strupen på Rema 1000 for lansering av konkurrent (36.331)
Nytt EU-direktiv: Alle må testast i tunnel (32.679)
Kommentar: Listhaug på bomtur (26.238)