Selskapets formål er å utgi Gjengangeren som fri og uavhengig dagsavis, bygget på et verdikonservativt grunnsyn, samt å engasjere seg i medievirksomhet av enhver art, herunder deltakelse i andre selskaper.
Redaktørens tilbakeblikk
Torgeir Lorentzen
Gjengangeren
Nettadresse | gjengangeren.no |
Utgivelsessted | Horten |
Antall redaksjonelle årsverk | 10 |
Daglige brukere nett | 6000 |
Daglige brukere mobil | 3000 |
Lesere papir | 15000 |
Lesere totalt | 19000 |
Opplag totalt | 6278 |
Opplag papir | 6134 |
Opplag digitalt | 252 |
Klagesaker til PFU | 0 |
Fellelser PFU | 0 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 74 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 6400 |
Prosent redaksjonelle sider | 70 |
Antall lederartikler | 250 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 100 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Oppdrag utført:
Ved inngangen til 2014 kunne Gjengangeren fortelle at Statens vegvesen var i ferd med å starte prøveboring i kulturlandskapet rundt Karljohansvern, Hortensskogen, samt Horten kirkegård. Grunnforholdene skulle undersøkes i forbindelse med en mulig bru- og tunnelløsning mellom Østfold og Vestfold. Verken ordføreren eller kommuneadministrasjonen var kjent med boringen, og nyheten utløste et voldsomt lokalt engasjement. Det journalistiske metodearbeidet var i utgangspunktet av det tradisjonelle slaget, med postlister som viktigste førstekilde. Snart flyttet aktiviteten seg ut i virkeligheten, og de mange artiklene om utredning av mulig ny fjordkryssing har preget året. Ved inngangen til 2015 består debatten fremdeles av folkemøter, demonstrasjonstog og utestemmer i både kommentarfeltene og de politiske møterommene.
www.gjengangeren.no/nyheter/proveboring-pa-karljohansvern-1.8277604
Utfordringer:
Utvikling:
2014 var et år i endringens tegn. Ny layout, nye produksjonsmetoder, ny deadline og nytt trykkeri kan utgjøre prøvelser for både lesere og ansatte.
Heldigvis har endringene blitt svært godt mottatt. Gjengangeren var den avisa i Amedia som fikk den høyeste relasjonsscoren i 2014. Ingen avis hadde mer fornøyde lesere, ifølge Afakta-undersøkelsen. Lett rødmende tar vi derfor sjansen på å gjengi noen av rekordene vi slo i undersøkelsen:
• Ingen avis har noen gang hatt høyere score på spørsmål om leseren oppfatter den som troverdig og saklig.
• Ingen avis har noen gang hatt høyere score på spørsmål om leseren mener den skaper tilhørighet til lokalsamfunnet.
• Ingen avis har noen gang hatt høyere score på spørsmål om leseren vil anbefale sine nærmeste venner å lese den.
• Og ingen avis har noen gang fått høyere score på sine lokale lederartikler og debattstoff.
Vi har i tillegg gjennom undersøkelser spurt leserne hva de er fornøyde med og hva de ønsker endret ved Gjengangeren. Lesernes svar er publisert, det samme er avisens holdning til svarene.
Av prosjekter som har utviklet mediehuset, bør også nevnes Falk TV, som lager video før og etter Falk Hortens kamper, samt at vi har startet arbeidet med å innføre Ørn TV med reportasjer fra Ørns hjemmekamper.
I løpet av 2014 har vi også lagt om produksjonsmetoden for papiravisa. Gjengangeren produseres nå i geometrier som har gjort avisa ryddigere og mer logisk, og (spør du oss) også langt penere. I tillegg har omleggingen frigjort tid som kan brukes til journalistisk produksjon.
Vi utgir også avisens lørdagskommentarer og -tegninger i egen bok (Årets Anders & Torgeir). Flere år har dette vært blant de mestselgende bøkene hos byens bokhandlere i julerushet.
Redaksjonell årsrapport:
Priser:
Jesper Nordahl Finsveen vant i mars 2014 Vestfold journalistklubbs pris for Årets portrett-/featurebilde.
Alexander Svanberg vant i mars 2014 Vestfold journalistklubbs pris for Årets nyhetsbilde.