Babyverden skal være Norges ledende nettsted for de som prøver å bli gravide, er gravide og de som har barn. Babyverden skal være en tydelig og viktig kilde til troverdig informasjon.
Redaktørens tilbakeblikk
Karine Næss Frafjord
Babyverden
Nettadresse | www.babyverden.no |
Utgivelsessted | Stavanger |
Antall redaksjonelle årsverk | 4 |
Daglige brukere nett | 50000 |
Klagesaker til PFU | 0 |
Fellelser PFU | 0 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 0 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 0 |
Prosent redaksjonelle sider | 0 |
Antall lederartikler | 0 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 0 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Nei |
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? | Nei |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Nei |
Oppdrag utført:
Babyverden ønsker å bidra til å skape trygge og kompetente foreldre. Vi tar opp temaer fra søvn og ernæring, til ulike sider av barns utvikling. Vi har vært en del av samfunnsdebatten gjennom artikler om barn og mobbing. Fra lederplass har Babyverden ment at mødre bør slippe kroppspress etter fødselen. Dette førte til at brosjyrer om slanking ble fjernet fra gratismateriell som deles ut til gravide og nybakte foreldre.
Babyverden er også opptatt av sikkerhet. Gjennom flere artikler har vi vist hvor viktig det er at barn sikres riktig i bil, noe som dessverre ikke er en selvfølge. Vi har satt fokus på drukning og livredning, og pekt på at faren for at barn kan omkomme ikke er over med en gang barnet er tilsynelatende trygt på land. Det er viktig å vite om sekundær drukning, som kan skje flere timer etter at barnet er «reddet».
Utfordringer:
Babyverdens målgruppe er spesiell. Gravide og nybakte foreldre er i en fase hvor de er både informasjonshungrige og sårbare.
Vi er hele tiden bevisste balansegangen mellom å informere og å skremme. Og vi er opptatt av at vi ikke skaper unødigvendige bekymringer når vi skriver om vanskelige emner.
En del tema er tabubelagte for mange. For eksempel når barn dør i mors liv.
Vi skrev artikkelen ”Den ensomme sorgen” med dette i mente.
Når man mister et barn i tiden mellom abort og dødfødsel føles det ofte veldig ensomt. Ingen andre kjente det vesle livet. Barnet var ikke stort nok til å kvalifisere som prematurt og levedyktig, men hadde vært en del av kvinnen i mange måneder. Et tabu vi ønsket å utfordre. I ytterste konsekvens er dette en debatt om menneskeverd. Er det mindre lov å sørge over et barn født etter 19 uker enn et født etter 24 uker?
Vi visste at en del av leserne våre ville reagere negativt. Men vi var ikke like forberedt på alle de positive tilbakemeldingene om hvor viktig artikkelen var for dem som hadde opplevd noe lignende, eller kjente noen som hadde det.
http://www.babyverden.no/Gravid/Leserhistorier/Den-ensomme-sorgen/
Utvikling:
Babyverdens lesere endrer sine brukermønstre, og vi må endre oss med dem. Vi jobber kontinuerlig med å tilpasse innholdet vårt til mobile flater. Våre apper er også i konstant utvikling med nye tilleggsfunksjoner.
Vi kommuniserer tett med leserne gjennom sosiale medier, og redaktøren var høsten 2014 i London på Social Media Week for å lære mer.
Selv om det er mye fokus på trafikk og tall, er god journalistikk innen vår nisje vårt viktigste fortrinn. Journalistene har deltatt på skrivekurs i regi av NTB for å bli enda bedre på effektive titler.