Fanaposten skal være en partipolitisk uavhengig lokalavis for Fana og Ytrebygda.
Redaktørens tilbakeblikk
Ståle Melhus
Fanaposten
Nettadresse | www.fanaposten.no |
Utgivelsessted | Bergen |
Antall redaksjonelle årsverk | 5 |
Daglige brukere nett | 2000 |
Lesere papir | 17000 |
Lesere totalt | 17000 |
Opplag totalt | 4148 |
Opplag papir | 4145 |
Opplag digitalt | 4054 |
Klagesaker til PFU | 0 |
Fellelser PFU | 0 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 60 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 2956 |
Prosent redaksjonelle sider | 70 |
Antall lederartikler | 96 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 0 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Nei |
Oppdrag utført:
Bybanen i Bergen er i full gang med byggetrinn 3, og avisen har lovet leserne å følge saken tett. I løpet av 2014 har vi publisert 223 små og store artikler som omhandler Bybanen og hvilken utvikling som følger av byggingen av banen. For mange private som berøres av banen er det viktig å ha noen som tar opp sakene deres. For mange næringsdrivende er Bybanen en positiv tilvekst, for andre utgjør den et problem. Vi har
http://www.fanaposten.no/incoming/Risikerer-vei-tvers-over-Liland-banen-234150.html
Utfordringer:
Utvikling:
Innføring av betalingsløsning på nett (all inclusive-modell) i april førte til utfordringer med besøkstallet på nettsidene. Dette er trolig ikke en ukjent problemstilling for aviser i områder med flere titler, slik som vi har i Bergen. Vi opplevde stor motvilje mot betaling på nett, og fikk svært lave lesertall på nettsaker som ble forbeholdt abonnentene. Vi måtte legge de fleste sakene ut gratis for å få opp frekvensen på nettet. Det har hjulpet utover høsten og vinteren, og selv om problemstillingen fremdeles er reell så har vi sett en bedring. Dette har trolig en sammenheng med at abonnentene har blitt mer vant til løsningen.
Redaksjonen har gjort en forbilledlig jobb med å produsere stoff tilpasset nettet, og benytte sosiale medier for å promotere nettsidene og papiravisen. Takket være god innsats har vi fått en flott toveis kommunikasjon med leserne som er med på å heve produktet.
Priser:
Award of excellence for fire sider i European Newspaper Awards