Selskapets formål er å utgi avisen Dagsavisen, herunder delta i aktiviteter forbundet med dette. Avisen skal drive saklig og uavhengig journalistikk, forankret i arbeiderbevegelsens ideer om frihet, demokrati og likeverd.
Redaktørens tilbakeblikk
Eirik Hoff Lysholm
Dagsavisen
Nettadresse | www.dagsavisen.no, www.nyemeninger.no, www.mossdagblad.no, www.dagsavisenfremtiden.no |
Utgivelsessted | Oslo |
Antall redaksjonelle årsverk | 51 |
Daglige brukere nett | 32000 |
Lesere papir | 80000 |
Lesere totalt | 108000 |
Opplag totalt | 21945 |
Opplag papir | 21920 |
Klagesaker til PFU | 0 |
Fellelser PFU | 0 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 82 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 16123 |
Prosent redaksjonelle sider | 82 |
Antall lederartikler | 302 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 906 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Ja |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Nei |
Oppdrag utført:
Kvinnekamp har alltid vært sentralt prioritert i Dagsavisen. 8. mars hadde vi 23 sider øremerket kvinners rettigheter. Inspirert av engasjementet i abortsaken, skrev Sigrid Bonde Tusvik om temaet til vår papiravis 28. februar. Vi ønsket å kartlegge avisens mobiliseringsevne i viktige samfunnsspørsmål, og la kommentaren utenfor betalingsmuren digitalt og som hovedoppslag i papiravisen. Resultat: Trolig den mest leste Dagsavisen-artikkelen noensinne, med mer enn 50.000 spredninger via Facebook og over 400.000 lesere på nett og print.
http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1018/thread298068/
Utfordringer:
Plutselig reiser unge norske menn til krigen i Syria og kan vende hjem som potensielle terrorister. I vår redaksjon har dette ført til mange problemstillinger. På den ene siden vil økt fokus gjøre dem synlige og kan bidra til økt rekruttering. På den andre siden er det åpenbart medienes ansvar å kartlegge og avsløre aktiviteten. I dette arbeidet har vi hatt mange diskusjoner knyttet til detaljrikdom i rapporteringen og hva som er riktig balansepunkt i hver enkelt sak.
Utvikling:
Dagsavisens utgavesatsing fortsatte for fullt med store endringsprosesser i 2014. Vi lanserte i september en ny papirutgave i Moss (Dagsavisen Moss Dagblad) og overtok Rogalands Avis i Stavanger for samme type satsing 1. oktober. Samtidig har vi bygget nye nettsider, og utvidet Dagsavisens journalistiske rekkevidde betraktelig gjennom lokal soning digitalt og på print. «Slask på Tinget»-prosjektet med annerledes politisk journalistikk fra blogger Aslak Borgersrud ble også en suksess. Enkelte videoer skaffet tre ganger vanlig trafikk på dagsavisen.no.