Dagsavisen

 
Selskapets formål er å utgi avisen Dagsavisen, herunder delta i aktiviteter forbundet med dette. Avisen skal drive saklig og uavhengig journalistikk, forankret i arbeiderbevegelsens ideer om frihet, demokrati og likeverd.

Dagsavisen

Redaktørens tilbakeblikk

Eirik Hoff Lysholm

Dagsavisen

Nettadresse www.dagsavisen.no, www.nyemeninger.no, www.mossdagblad.no, www.dagsavisenfremtiden.no
Utgivelsessted Oslo
Antall redaksjonelle årsverk 51
Daglige brukere nett 32000
Lesere papir 80000
Lesere totalt 108000
Opplag totalt 21945
Opplag papir 21920
Klagesaker til PFU 0
Fellelser PFU 0
Prosentandel redaksjonelle årsverk 82
Egne interne etiske retningslinjer Ja
Egen etikkansvarlig? Ja
Antall redaksjonelle sider 16123
Prosent redaksjonelle sider 82
Antall lederartikler 302
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere 906
Er det innført betalingsløsning på nett? Ja
Publiserer mediehuset egen årsrapport Nei

Oppdrag utført:

 Kvinnekamp har alltid vært sentralt prioritert i Dagsavisen. 8. mars hadde vi 23 sider øremerket kvinners rettigheter. Inspirert av engasjementet i abortsaken, skrev Sigrid Bonde Tusvik om temaet til vår papiravis 28. februar. Vi ønsket å kartlegge avisens mobiliseringsevne i viktige samfunnsspørsmål, og la kommentaren utenfor betalingsmuren digitalt og som hovedoppslag i papiravisen. Resultat: Trolig den mest leste Dagsavisen-artikkelen noensinne, med mer enn 50.000 spredninger via Facebook og over 400.000 lesere på nett og print.

http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1018/thread298068/

Utfordringer:

 
Plutselig reiser unge norske menn til krigen i Syria og kan vende hjem som potensielle terrorister. I vår redaksjon har dette ført til mange problemstillinger. På den ene siden vil økt fokus gjøre dem synlige og kan bidra til økt rekruttering. På den andre siden er det åpenbart medienes ansvar å kartlegge og avsløre aktiviteten. I dette arbeidet har vi hatt mange diskusjoner knyttet til detaljrikdom i rapporteringen og hva som er riktig balansepunkt i hver enkelt sak.

Utvikling:

Dagsavisens utgavesatsing fortsatte for fullt med store endringsprosesser i 2014. Vi lanserte i september en ny papirutgave i Moss (Dagsavisen Moss Dagblad) og overtok Rogalands Avis i Stavanger for samme type satsing 1. oktober. Samtidig har vi bygget nye nettsider, og utvidet Dagsavisens journalistiske rekkevidde betraktelig gjennom lokal soning digitalt og på print. «Slask på Tinget»-prosjektet med annerledes politisk journalistikk fra blogger Aslak Borgersrud ble også en suksess. Enkelte videoer skaffet tre ganger vanlig trafikk på dagsavisen.no.

Bilder:

  • Foto: