"I utgiverselskapets visjon heter det:
Selskapets formål er å utgi lokalaviser i Oslo. Avisene skal være uavhengig av alle særinteresser og følge redaktørplakaten."
Redaktørens tilbakeblikk
Tore Bollingmo
Mediehuset dittOslo
Nettadresse | www.dittoslo.no |
Utgivelsessted/hovedkontor | Oslo |
Klagesaker til PFU | 1 |
Fellelser PFU | 0 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 235718 |
Lesere papir | 164000 |
Brukere nett | 80000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 23 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 50 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Nei |
Antall redaksjonelle sider | 9166 |
Prosent redaksjonelle sider | 48 |
Antall lederartikler | 91 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 50 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 0 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Nei |
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? | Nei |
Antall lederartikler publisert på nett | 91 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 50 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Oppdrag utført:
Når lokalmiljøet slår ring
Oslo har i enkelte sammenhenger et ufortjent dårlig rykte i Norge. Jeg vet det, for jeg kjenner hovedstaden både fra innsiden og utsiden.
Mange av de som har levd hele sitt liv på utsiden omtaler Tigerstaden som «byen med det kalde hjertet». Det var også dette Bjørnstjerne Bjørnson refererte til da han lanserte begrepet for mer enn 100 år siden. Det var den gode, fromme landsbygda mot det kyniske, selvgode Oslo. Hesten mot tigeren.
Som Oslos største lokale mediehus lever vi i nær kontakt med byens utfordringer fra dag til dag. Og nyhetsåret 2012 satte oss på noen store prøver. Og nok en gang viste både Oslo som by og våre bydeler hvilke gode krefter som er klar til å slå ring om våre verdier og hverandre.
To av de kanskje største prøvene i 2012 var rettssaken etter 22. juli-angrepet og Sigrid-saken.
I april startet rettsoppgjøret etter udåden sommeren 2011. Det var et angrep mot blant annet Oslo som fikk hundre tusener til å samles i gatene i et rosetog for å markere sin kjærlighet til byen og de verdiene vi tror på. Nå var verdens øyne på ny rettet mot Oslo for å se hvordan rettsstaten taklet oppgjøret med den verste forbrytelsen i Norge i fredstid.
Norsk og internasjonal presse var samlet i Oslo for å fokusere på ugjerningsmannen og rettssaken. Tilregnelighetsspørsmålet, møtet med ofre og pårørende i rettssalen og alle slags forhold rundt drapsmannens gjøren og laden ble endevendt og analysert. Journalister intervjuet andre journalister om hva de følte og snart var det ikke en barndomsvenn som ikke hadde fått forespørsel om intervju.
Vi i Mediehuset dittOslo valgte helt bevisst en annen tilnærming til rettssaken som varte fra 16. april til 22. juni. Som lokalavis ville vi vise at byen ikke bare handlet om hva den forvirrede ugjerningsmannen hadde ødelagt, men like mye om samholdet og kjærligheten som sto frem i dagene etter 22. juli.
Typisk nok var den saken som ble mest lest gjennom hele perioden rettssaken sto på en sak om noen som ville spre glede i en tung tid. Julianne Grovehagen opplevde at bestevenninnen ble drept på Utøya og valgte å legge ut små gaver med et brev hvor hun fortalte at hun ville glede medborgere i en tung tid. Det var en historie som rørte oss alle.
22. juli-saken gikk sin gang og ugjerningsmannen fikk sin dom og Oslo besto den vanskelige prøven. Men på tampen av sommerferien ble det en ny trist sak som skulle sette sitt preg på oss. Da 16 år gamle Sigrid Giskegjerde Schjetne ikke kom hjem natten til søndag 5. august ble alle foreldres mareritt virkelighet for en familie på Oppsal.
I de første dagene som fulgte og frem til tragedien ble oppklart en måned senere slo hele lokalsamfunnet ring om familien og gjorde det de kunne for å hjelpe til med å finne Sigrid. Med familievennen Bengt Eriksen som talsmann og representant for et helt lokalsamfunn i sorg, gjorde hele Oppsal det de kunne for at gåten skulle oppklares.
Det ble gått manngard og områder ble undersøkt og så å si alle steiner snudd. Her skulle ingenting stå uprøvd, dette var en sak som gikk sterkt inn på alle. Sorgen og sjokket var stort da den endelige beskjeden om Sigrids skjebne kom. Og hele bydelen var samlet i sorgen da den unge jenta ble stedt til hvile i Oppsal kirke.
Det er selvsagt ingen glede forbundet ved å formidle nyheter om den type tragiske hendelser som Sigrid-drapet og 22. juli-saken. Men som lokalsamfunnets lim og lupe er det også vår rolle og fortelle disse historiene fra vår by.
Hvis vi kan lære noe av disse historiene, så er det at det ved siden av ondskapen lever det et sterkt samhold og mye omsorg for hverandre i vårt Oslo og i våre bydeler. Det kommer til syne i dagliglivet og i de små problemene som vi møter, men også når de verste tragediene rammer så ser vi hvilke gode krefter som preger byen vår. Det skal vi sette pris på midt i sorgen
Tore Bollingmo, ansvarlig redaktør Mediehuset dittOslo
Utfordringer:
Romfolk-saken
Sommeren 2012 eksploderte den så kalte romfolk-saken i mediene. Mediehuset dittOslo har i lang tid dekket denne saken, så også i 2012. Saken engasjerer bredt i Oslo, og meningene er sterke.
Mediehuset dittOslo har flere ganger hatt saken på både leder- og kommentarplass i sine publikasjoner. Vår ambisjon har vært å balansere debatten i størst mulig grad, også gjennom vårt egenproduserte kommentarstoff.
Vår holdning til problematikken har vært – og er – at ansvarlige myndigheter må være sitt ansvar bevisst i forhold til romfolket. Norge – og Oslo – er bundet av en del internasjonale konvensjoner, samt nasjonal lovgivning.
Samtidig har det vært viktig for oss å la romfolket selv komme til orde i våre spalter. Det har vi også gjort ved flere anledninger, både direkte, og via talspersoner i organisasjonen Folk er Folk, som jobber med å ivareta romfolkets rettigheter, spesielt i forhold til å ivareta nødretten, skaffe tilgang til sanitærforhold og liknende.
Vi har også ønsket å vise et bredt folkelig engasjement i denne saken, der mange nærmiljøer har vært berørt, blant annet da romfolket flyttet til området utenfor Sofienberg kirke, og etter hvert også til en tomt på Årvoll.
Saken har vært journalistisk utfordrende fordi det er mange hensyn å ta. Både det åpenbare at romfolket er en utsatt og i mange tilfeller stigmatisert gruppe. Dette dreier seg om ressurssvake mennesker, som bor på gata og i stor grad livnærer seg av tigging.
Dette gjør at man må vise ekstra hensyn, i forhold til for eksempel intervjuer med profesjonelle kilder, organisasjoner og bedrifter. Romfolket har krav på samme rettsvern og beskyttelse – også redaksjonelt – som alle andre grupper.
Samtidig skal vi, som lokalavis, lytte til lokalmiljøene og beboere i Oslo. Romfolkets liv i Oslo har i stor grad påvirket lokalmiljøer, noe som gjør det nødvendig for oss å belyse også disse sidene av saken.
Løsningen for Mediehuset dittOslo i denne saken er å bruke et mangfold av kilder, samt å – igjen – la de berørte parter komme til orde i saken, selv om meningene her er mange og tidvis svært sterke.
Vi har imidlertid vært nødt til å sensurere enkelte innspill, blant annet i nettdebatten, da disse bryter med det norske lovverket, spesielt i forhold til rasistiske ytringer.
Utvikling:
25. oktober 2012 redesignet vi hele avisen og endret navn fra Lokalavisene Oslo til Mediehuset dittOslo. Slik ble endringen presentert for leserne:
Store endringer
Oslo er en by med et stort medietilbud. Nær sagt det som er av riksaviser, TV2, NRK, nettaviser, radio, ukepresse og fagpresse her til lands har sin base eller store redaksjoner her. Aften har vært en regionavis for Stor-Oslo, men legges ned som avis ved nyttår. Lokalavisene Oslo har i en årrekke vært det eneste avis- og mediehuset som har hatt hele Oslo og bare Oslo som fokus.
Medievanene og medietilbudet er inne i store endringer. Facebook, Google og Twitter er store internasjonale aktører som også er høyst tilstede i Oslo-folks hverdag. Folk flest leser mindre papir og mer på pc og mer på mobil.
Det som ikke endrer seg er folks behov og interesse for god og viktig journalistikk fra lokalmiljøet. Derfor er det de lokale mediene som har stått seg sterkest i møte med den økte konkurransen.
Våren 2010 lanserte vi nettstedet dittOslo, høsten 2011 byguiden skjeriOslo. I løpet av et års tid har vi nesten doblet trafikken og har rundt 80.000 digitale brukere hver uke.
Nyheter er kjernen
Vi har ingen planer om å stoppe der. Stadig får vi innspill og ønsker fra leserne og brukerne om saker dere ønsker vi skal skrive om og tjenester dere savner hos oss.
Vi må stadig endre oss hvis vi fortsatt skal oppfattes som relevante og nyttige i din mediehverdag. Den siste tiden har vi blant annet lansert jobbtjenesten stillingiOslo, og i samarbeid med leserne av skjeriOslo kårer vi i høst Byens beste innenfor utvalgte kategorier.
«Det beste fra Oslo på ett sted» er slagordet til dittOslo. Nå håper vi å bli enda bedre.
Nyheter og viktig journalistikk fra Oslos ulike lokalmiljøer er fortsatt vår kjernevirksomhet. Skal vi oppnå vår visjon om å «skape engasjement, stolthet og omtanke for lokalmiljøet» og «være et senter for lokalkunnskap» (Mediehuset dittOslos visjon og verdier) så må vi både oppfattes som viktige og engasjerende.
Og noe av det vi har opplevd størst engasjement for opp gjennom årene er når vi kåret Årets navn rundt om i Oslos bydeler. Denne type aktiviteter hvor dialogen med lokalsamfunnet står i fokus skal vi selvsagt fortsette med.
Helt siden Orkla kjøpte Nordstrands Blad i 1998 har vi vært konserneid. Fra i høst har vi vært en del av nye Amedia. Gjennom noen av Norges dyktigste avisdesignere har avisene i tidligere Edda fått en fullstendig «make over».
Vi håper du liker den nye avisen. Og at du hver dag finner noe nyttig eller engasjerende fra den flotte byen vår på dittOslo og skjeriOslo.
http://dittoslo.no/indre-by/nyheter-indre-by/det-beste-fra-oslo-blir-enda-bedre-1.7600739
Priser:
Nei.