Aftenposten

"Aftenposten skal være Norges beste informasjonsbedrift. Kvalitet i alt vi gjør skal sikre oss en sentral og høyt respektert posisjon i samfunnet.
Aftenposten skal fremme ytringsfrihet og demokratiske verdier.
Aftenpostens produkter skal foruten å skape interesse og engasjement tilfredsstille behov hos lesere og annonsører samt øke interessen for avisen som budskapsformidler.
Aftenposten skal gjennom de mest effektive produksjons- og arbeidsformer oppnå økonomisk handlefrihet som muliggjør kontinuerlig utvikling, investeringer, avkastning og attraktive arbeidsplasser."

Aftenposten

Redaktørens tilbakeblikk

Hilde Haugsgjerd

Aftenposten

Nettadresse http://www.aftenposten.no/
Utgivelsessted/hovedkontor Oslo
Klagesaker til PFU 31
Fellelser PFU 4
Frekvens Ikke relevant
Opplag papir 322081
Lesere papir 1192477
Brukere nett 745452
Antall redaksjonelle årsverk 286
Prosentandel redaksjonelle årsverk 51
Egne interne etiske retningslinjer Ja
Egen etikkansvarlig? Ja
Antall redaksjonelle sider 26000
Prosent redaksjonelle sider 50
Antall lederartikler 900
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere 2200
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter 450
Er det innført betalingsløsning på nett? Nei
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? Ja
Antall lederartikler publisert på nett 700
Publiserer mediehuset egen årsrapport Ja
Rapport på nett Gå til nettversjonen
Last ned rapport Last ned

Oppdrag utført:

  • 25. august 2012

JOURNALISTIKK KAN BEVEGE
Aftenpostens redaksjon har i 2012 dekket store og dramatiske begivenheter både nasjonalt og internasjonalt, samtidig som vi har nedbemannet staben og endret organisasjonen. Det har vært utfordrende.

I løpet av året publiserte vi rundt 2000 artikler om rettsoppgjøret etter terrorhandlingene 22. juli 2011 og om det som hadde sviktet fra samfunnets side. Svært mange av artiklene var blant de mest leste både i papiravisen og digitalt.

Vi rettet tidlig et kritisk søkelys mot de faglige vurderingene i den første rettspsykiatriske rapporten. Debatten om den førte til at retten oppnevnte nye rettspsykiatere. Det var deres vurdering av Anders Behring Breivik som ble lagt til grunn da massedrapsmannen ble dømt. Regjeringen har satt ned et utvalg for å vurdere straffelovens bestemmelser om tilregnelighet og rettspsykiaternes rolle. Slik kan journalistikk få viktige konsekvenser og påvirke samfunnet.

Rystelsene i araberverdenen og i eurosonen dominerte vår internasjonale journalistikk. Vi brukte mye ressurser på å dekke disse begivenhetene med Aftenpostens egne medarbeidere.

Utfordringer:

  • Aftenpostens referat fra 22. juli-rettsaken 18. april 2012

 
Livedekning av rettssaken mot Anders Behring Breivik

Vi var helt klare på at vi måtte ha en bred, kontinuerlig dekning av rettssaken. Vi gikk grundig til verks på forhånd for å avgrense hva vi IKKE skulle publisere løpende. Det dreide seg i første rekke om den tiltaltes egen forklaring og detaljnivå i gjengivelse av den, og informasjon om drepte, overlevende og pårørende. På det første punktet, tiltaltes forklaring, oppdaget vi allerede på dag to at vi hadde lagt oss på en for restriktiv linje. Behovet for å referere fra retten var større enn vi antok, og vi opplevde at dette ikke skapte reaksjoner i det hele tatt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/article6806942.ece

Utvikling:

 JUNIOR BLE STOR
Avis for barn? Og attpåtil på papir? Mange var skeptiske da Aftenposten lanserte Aftenposten Junior 24. april. I planleggingsfasen snakket vi med et par hundre barn. De svarte: Jeg vil ha noe i postkassen. Noe jeg kan bla i, klippe i og skrive på.
Ved utgangen av 2012 var det betalte opplaget på 22 000. Junior fikk prisen for "Årets Innovasjon 2012" på Consumer Sales Award i Schibsted.

Redaksjonell årsrapport:

  • Aftenpostens redaksjonelle årsrapport 2012 12. januar 2013

Gå til nettversjonen

Last ned

Priser:

* Fotograf Stein Bjørge fikk den internasjonale fotoprisen «Picture of the Year International» for en multimedial reportasje om amish-folket i USA.

* A-Magasinet ble beste nettbrettutgave i Mediebedriftenes Landsforenings (MBL) konkurranse Årets avisside og tok sølv i kategorien Årets avismagasin.

* Aftenpostens omlegging av avisen i fjor fikk sølv i kategorien årets nyskapning.

* Seks av Aftenpostens reportasjer etter 22. juli-tragedien fikk priser i MBL-kåringen.

* Aftenposten fikk i 2012 tre designpriser i konkurransen European Newspaper Award, Newspaper Design & Concept. Førstesidene 22. og 25. august ble premiert, samt avisens typografiske uttrykk etter siste redesign.