"Aftenposten skal være Norges beste informasjonsbedrift. Kvalitet i alt vi gjør skal sikre oss en sentral og høyt respektert posisjon i samfunnet.
Aftenposten skal fremme ytringsfrihet og demokratiske verdier.
Aftenpostens produkter skal foruten å skape interesse og engasjement tilfredsstille behov hos lesere og annonsører samt øke interessen for avisen som budskapsformidler.
Aftenposten skal gjennom de mest effektive produksjons- og arbeidsformer oppnå økonomisk handlefrihet som muliggjør kontinuerlig utvikling, investeringer, avkastning og attraktive arbeidsplasser."
Redaktørens tilbakeblikk
Hilde Haugsgjerd
Aftenposten
Nettadresse | http://www.aftenposten.no/ |
Utgivelsessted/hovedkontor | Oslo |
Klagesaker til PFU | 31 |
Fellelser PFU | 4 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 322081 |
Lesere papir | 1192477 |
Brukere nett | 745452 |
Antall redaksjonelle årsverk | 286 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 51 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 26000 |
Prosent redaksjonelle sider | 50 |
Antall lederartikler | 900 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 2200 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 450 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Nei |
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? | Ja |
Antall lederartikler publisert på nett | 700 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Last ned rapport | Last ned |
Oppdrag utført:
JOURNALISTIKK KAN BEVEGE
Aftenpostens redaksjon har i 2012 dekket store og dramatiske begivenheter både nasjonalt og internasjonalt, samtidig som vi har nedbemannet staben og endret organisasjonen. Det har vært utfordrende.
I løpet av året publiserte vi rundt 2000 artikler om rettsoppgjøret etter terrorhandlingene 22. juli 2011 og om det som hadde sviktet fra samfunnets side. Svært mange av artiklene var blant de mest leste både i papiravisen og digitalt.
Vi rettet tidlig et kritisk søkelys mot de faglige vurderingene i den første rettspsykiatriske rapporten. Debatten om den førte til at retten oppnevnte nye rettspsykiatere. Det var deres vurdering av Anders Behring Breivik som ble lagt til grunn da massedrapsmannen ble dømt. Regjeringen har satt ned et utvalg for å vurdere straffelovens bestemmelser om tilregnelighet og rettspsykiaternes rolle. Slik kan journalistikk få viktige konsekvenser og påvirke samfunnet.
Rystelsene i araberverdenen og i eurosonen dominerte vår internasjonale journalistikk. Vi brukte mye ressurser på å dekke disse begivenhetene med Aftenpostens egne medarbeidere.
Utfordringer:
Livedekning av rettssaken mot Anders Behring Breivik
Vi var helt klare på at vi måtte ha en bred, kontinuerlig dekning av rettssaken. Vi gikk grundig til verks på forhånd for å avgrense hva vi IKKE skulle publisere løpende. Det dreide seg i første rekke om den tiltaltes egen forklaring og detaljnivå i gjengivelse av den, og informasjon om drepte, overlevende og pårørende. På det første punktet, tiltaltes forklaring, oppdaget vi allerede på dag to at vi hadde lagt oss på en for restriktiv linje. Behovet for å referere fra retten var større enn vi antok, og vi opplevde at dette ikke skapte reaksjoner i det hele tatt.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/article6806942.ece
Utvikling:
JUNIOR BLE STOR
Avis for barn? Og attpåtil på papir? Mange var skeptiske da Aftenposten lanserte Aftenposten Junior 24. april. I planleggingsfasen snakket vi med et par hundre barn. De svarte: Jeg vil ha noe i postkassen. Noe jeg kan bla i, klippe i og skrive på.
Ved utgangen av 2012 var det betalte opplaget på 22 000. Junior fikk prisen for "Årets Innovasjon 2012" på Consumer Sales Award i Schibsted.
Priser:
* Fotograf Stein Bjørge fikk den internasjonale fotoprisen «Picture of the Year International» for en multimedial reportasje om amish-folket i USA.
* A-Magasinet ble beste nettbrettutgave i Mediebedriftenes Landsforenings (MBL) konkurranse Årets avisside og tok sølv i kategorien Årets avismagasin.
* Aftenpostens omlegging av avisen i fjor fikk sølv i kategorien årets nyskapning.
* Seks av Aftenpostens reportasjer etter 22. juli-tragedien fikk priser i MBL-kåringen.
* Aftenposten fikk i 2012 tre designpriser i konkurransen European Newspaper Award, Newspaper Design & Concept. Førstesidene 22. og 25. august ble premiert, samt avisens typografiske uttrykk etter siste redesign.