Kommunal Rapport

"Kommunal Rapport skal være Norges ledende avis innen kommunesektoren,på papir og digitale plattformer. Avisens målgrupper er politikere og ledere ikommunal og fylkeskommunal sektor, inkludert kommunale bedrifter over helelandet, samt relevant opinion.Til grunn for avisens virksomhet ligger Lov om redaksjonell fridom i media, selskapetsvedtekter, Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten.Kommunal Rapport skal gjennom sin journalistiske virksomhetfremme en selvstendig kommunesektor, til beste for kommunenes innbyggere:

♦ gi allsidig informasjon om kommunesektoren og lokaldemokratiet i Norge,

♦ gi nytteinformasjon for arbeid med samfunnsutvikling, tjenesteutvikling og arbeidsgiverutvikling,

♦ denne debatten, invitere til bredde og engasjement i faglig og politisk debatt, og være sentral arena for

♦ KS’ arbeid bl.a for å kunne kontrollere og påvirke organisasjonen på informert grunnlag

bidra til at KS’ medlemmer (kommuner, fylkeskommuner og bedrifter) kan følge med i"

Kommunal Rapport

Redaktørens tilbakeblikk

Britt Sofie Hestvik

Kommunal Rapport

Nettadresse www.kommunal-rapport.no
Utgivelsessted/hovedkontor Oslo
Klagesaker til PFU 1
Fellelser PFU 0
Frekvens Fådagersavis
Opplag papir 11906
Lesere papir 83000
Brukere nett 194525
Antall redaksjonelle årsverk 12
Prosentandel redaksjonelle årsverk 74
Egne interne etiske retningslinjer Ja
Egen etikkansvarlig? Nei
Antall redaksjonelle sider 680
Prosent redaksjonelle sider 81
Antall lederartikler 40
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere 40
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter 0
Er det innført betalingsløsning på nett? Ja
Antall lederartikler publisert på nett 0
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett 54
Publiserer mediehuset egen årsrapport Nei

Oppdrag utført:

  • Reklamens pris

Artikkelserie som dokumenterer lovbrudd og hvordan det offentlige rom til dels er gitt bort til internasjonale reklamegiganter for småpenger. Dette er et marked som nærmer seg 1 milliard kroner, og som er i sterk utvikling. Hva det offentlige får igjen for avtalene om reklameplass, er av stor samfunnsmessig betydning.

Vi ville lage en nyhetssak om hvor mye kollektivreklame de politiske partiene hadde kjøpt i valgkampen. Men Ruter AS, som har bestilleransvaret for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, kunne ikke gi opplysninger om dette. Reklamesalget var satt ut til private; Clear Channel Norway AS og JCDecaux Norge AS. Disse ønsket ikke å røpe hvilke kunder som hadde kjøpt hva. Dette var startskuddet. Konkurransetilsynet og stortingsrepresentanter tok saken som følge av vår journalistikk.   I alt 62 saker i nettavisa fra september 2011 til november 2012. Skup-rapport med oversikt vedlagt som egen fil.

http://www.kommunal-rapport.no/artikkel/her_er_kommunenorges_reklameavtaler_0 http://www.skup.no/Metoderapporter/2012/2012-39_Reklamens_pris.pdf

Utfordringer:

  • Lederartikkel da Rune Øygard trakk seg som ordfører.

  Saker om rådmenn som permitteres/sykmeldes/slutter – med eller uten fallskjerm – innebærer gjerne etiske valg der hensynet til den enkelte kan stå opp mot at personer i stilling av offentlig interesse må tåle søkelys. Konkret vurderte vi hvor grensen skulle gå i saker rundt Bærum- og Rana-rådmennenes avgang.

  •  
    • Øygard-saken kunne potensielt gitt oss vanskelige vurderinger. Det er ikke hver dag Kommunal Rapport dekker en rettssak, langt mindre en overgrepssak.

Vi valgte å kalle det Øygard-saken fra saken ble kjent, ikke Vågå-saken, som noen andre gjorde. For Kommunal Rapport var dekningen begrunnet i at det var en ordfører som var involvert, en ordfører med framskutt posisjon og godt omdømme. Utropt som forbilde av statsministeren og kåret til Årets kommuneprofil av oss. Vi holdt fast på ordførervinkelen – og gjør det fremdeles. Jeg har skrevet leder om hva det betyr for vår dekning at han gikk av etter dommen.

http://kommunal-rapport.no/artikkel/baerumradmannen_slutter

Utvikling:

  •  
    • Nye abonnementsprodukter:
    • 1) Kommunal-Rapport.no ble fra 2012 abonnementsavis – et unikt produkt der enkeltabonnement koster det samme som ukeavisa Kommunal Rapport på papir (pluss moms). Vi hadde i 2012 suksess med å selge IP-abonnement til kommunene.
    • 2) Kommunal Rapport måler hvor godt kommunene driver. Vi dedikerer en hel papiravisutgave til journalistikk basert på resultatene og vi selger spesialrapporter til interesserte kommuner. Konseptet er i løpet av fire år utviklet, slik at vi fra 2013 har innført abonnement på Kommunebarometeret. Det øker forutsigbarheten både for inntekt og arbeidsmengde. Vi satser på å kapitalisere på journalistikken. Vi er glad for å kunne budsjettere med nok en ny inntektsstrøm.

Priser:

1) Årets bladfyk, Britt Sofie Hestvik, Prisen deles ut til en person eller et forlag/en medieeier som har utmerket seg på en særdeles positiv måte for og innen fagpressen som mediekanal, enten gjennom det siste året eller over tid.

2) Årets kvinnelige medieleder, Britt Sofie Hestvik, Prisen deles ut av Medienettverket til en kvinnelig medieleder som har markert seg særlig som leder, og som kan vise til oppnådde resultater journalistisk, markedsmessig, økonomisk og organisatorisk. Gjennom sitt virke skal hun fremstå som et forbilde for andre kvinnelige medieledere.