Avisa Nordland

"Formål: Basert på sunn og lønnsom drift skal AN Media fremme samfunnsengasjement med det mål å styrke grunnverdiene ytringsfrihet, mangfold, toleranse og likeverd mellom mennesker. Vi skal påvirke samfunnsdebatten med basis i grunnverdiene, og verne om regionens og fylkets egenart og kultur. Avisa Nordland skal ivareta rollen som kritisk overvåker av samfunnsutviklingen. Gjennom nær kontakt med lesere, annonsører og andre skal Avisa Nordland utvikles som en positiv kraft i regionen og fylket. Som utgiver vil selskapet verne om redaksjonell frihet, integritet og verdigrunnlaget."

Avisa Nordland

Redaktørens tilbakeblikk

Jan-Eirik Hanssen

Avisa Nordland

Nettadresse an.no
Utgivelsessted/hovedkontor Bodø
Klagesaker til PFU 5
Fellelser PFU 0
Frekvens Ikke relevant
Opplag papir 20696
Lesere papir 60000
Brukere nett 42000
Antall redaksjonelle årsverk 35
Prosentandel redaksjonelle årsverk 55
Egne interne etiske retningslinjer Nei
Egen etikkansvarlig? Ja
Antall redaksjonelle sider 14450
Prosent redaksjonelle sider 70
Antall lederartikler 610
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere 650
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter 150
Er det innført betalingsløsning på nett? Nei
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? Nei
Antall lederartikler publisert på nett 310
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett 100
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter publisert på nett 60
Publiserer mediehuset egen årsrapport Ja
Rapport på nett Gå til nettversjonen
Last ned rapport Last ned

Oppdrag utført:

Utfordringer:

  • ANs oppslag 19 juli 2012: Ordfører og politi ber romfolket fjerne seg
  • ANs oppslag 19 juli 2012: Ordfører og politi ber romfolket fjerne seg

 Tiggernes ankomst
Det lille lykkelandet Norge fortsatte den økonomiske festen i 2012. Det finnes ingen andre land i verden som kan vise til økonomisk vekst tilsvarende det vi har opplevd gjennom to tiår. Det skyldes geologisk flaks. Verdens heldige fetter Anton kan bruke oljefondet til å dele ut 550 kroner til hvert eneste menneske i hele verden. Om vi vil.
Paradokset er enormt fra lykkelandet til resten av Europa og store deler av verden som sliter med arbeidsløshet, fattigdom og økonomiske nedgangstider.
Men er vi takknemlige og bevisste på at vi utgjør et bitte lite mindretall. Vi er verdens rikeste adel?
2012 var året da Europas fattigste mennesker reiste til verdens rikeste land. De kom som tiggere og uteliggere. De var mange. Det utstøtte romfolkets ankomst ble en daglig påminnelse. Lenge var fattigdom og nød noe vi bare så på tv. Det hørte hjemme i utenriksdekningen på Dagsrevyen.
Nå var de her. Nå sto de på døra vår. Forskjellen på de rikeste og fattigste rykket ubehagelig nærmere.

Forholdet mellom nordlendinger og tiggere preget våre spalter gjennom hele året. Vi liker å snakke om solidaritet og menneskeverd. Løsningen var ikke enkel. Ledende politikere jaktet på tiggere i buskene. Konfliktene var mange. Og de mange problemstillingene utløste et voldsomt engasjement hos leserne og dominerte den lokale debatten i 2012.

http://www.an.no/nyheter/article6303975.ece

Utvikling:

  • Slik så Ongan-siden ut 15. mai 2012
  • Slik så Ongan-siden ut 15. mai 2012

 Avisa Nordland satser tungt på yngre lesergrupper. I 2012 ble denne satsingen intensivert gjennom egne sider for barn under 12 år, kalt "Ongan". I tillegg til to faste sider hver tirsdag publiseres det også saker på ongan.no. Innholdet er utviklet i tett samarbeid med en gruppe svært engasjerte 10-åringer. De ukentlige sidene lages også i samarbeid med barn fra hele dekningsomnrådet. På Ongan-sidene handler det om alt fra leggetid til lekser, mobilbruk og matpakke - også masse tull og tøys da.
AN har siden 2006 hatt et tett samarbeid med medier & kommunikasjon ved Bodin videregående skole. Elever på skolen utgjør AN Ung-redaksjonen som hver uke gjennom skoleåret produserer to sider i papirutgaven og i tillegg egne saker til anung.no. An Ung-redaksjonen bidrar med spennende saker og overraskende vinklinger. I 2012 hadde de tre førstesideoppslag i avisa.
Avisa Nordland jobber også med et bredt prosjekt for å gjøre våre produkter mer relevant for unge lesere i alderen 20-40 år. Utviklingen skjer gjennom et panel med 70-deltakere. Målet er å rekruttere flere unge betalende lesere. En ukentlig serie om unge grundere som skaper nye arbeidsplasser for seg selv og andre ble lansert i 2012 som en del av denne satsingen.
 (sender et par ekstra eksempler på mail)

http://www.an.no/ongan/article6134133.ece

Redaksjonell årsrapport:

Gå til nettversjonen

Last ned