"Formål: Basert på sunn og lønnsom drift skal AN Media fremme samfunnsengasjement med det mål å styrke grunnverdiene ytringsfrihet, mangfold, toleranse og likeverd mellom mennesker. Vi skal påvirke samfunnsdebatten med basis i grunnverdiene, og verne om regionens og fylkets egenart og kultur. Avisa Nordland skal ivareta rollen som kritisk overvåker av samfunnsutviklingen. Gjennom nær kontakt med lesere, annonsører og andre skal Avisa Nordland utvikles som en positiv kraft i regionen og fylket. Som utgiver vil selskapet verne om redaksjonell frihet, integritet og verdigrunnlaget."
Redaktørens tilbakeblikk
Jan-Eirik Hanssen
Avisa Nordland
Nettadresse | an.no |
Utgivelsessted/hovedkontor | Bodø |
Klagesaker til PFU | 5 |
Fellelser PFU | 0 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 20696 |
Lesere papir | 60000 |
Brukere nett | 42000 |
Antall redaksjonelle årsverk | 35 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 55 |
Egne interne etiske retningslinjer | Nei |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 14450 |
Prosent redaksjonelle sider | 70 |
Antall lederartikler | 610 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 650 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 150 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Nei |
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? | Nei |
Antall lederartikler publisert på nett | 310 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 100 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter publisert på nett | 60 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Last ned rapport | Last ned |
Oppdrag utført:
Utfordringer:
Tiggernes ankomst
Det lille lykkelandet Norge fortsatte den økonomiske festen i 2012. Det finnes ingen andre land i verden som kan vise til økonomisk vekst tilsvarende det vi har opplevd gjennom to tiår. Det skyldes geologisk flaks. Verdens heldige fetter Anton kan bruke oljefondet til å dele ut 550 kroner til hvert eneste menneske i hele verden. Om vi vil.
Paradokset er enormt fra lykkelandet til resten av Europa og store deler av verden som sliter med arbeidsløshet, fattigdom og økonomiske nedgangstider.
Men er vi takknemlige og bevisste på at vi utgjør et bitte lite mindretall. Vi er verdens rikeste adel?
2012 var året da Europas fattigste mennesker reiste til verdens rikeste land. De kom som tiggere og uteliggere. De var mange. Det utstøtte romfolkets ankomst ble en daglig påminnelse. Lenge var fattigdom og nød noe vi bare så på tv. Det hørte hjemme i utenriksdekningen på Dagsrevyen.
Nå var de her. Nå sto de på døra vår. Forskjellen på de rikeste og fattigste rykket ubehagelig nærmere.
Forholdet mellom nordlendinger og tiggere preget våre spalter gjennom hele året. Vi liker å snakke om solidaritet og menneskeverd. Løsningen var ikke enkel. Ledende politikere jaktet på tiggere i buskene. Konfliktene var mange. Og de mange problemstillingene utløste et voldsomt engasjement hos leserne og dominerte den lokale debatten i 2012.
Utvikling:
Avisa Nordland satser tungt på yngre lesergrupper. I 2012 ble denne satsingen intensivert gjennom egne sider for barn under 12 år, kalt "Ongan". I tillegg til to faste sider hver tirsdag publiseres det også saker på ongan.no. Innholdet er utviklet i tett samarbeid med en gruppe svært engasjerte 10-åringer. De ukentlige sidene lages også i samarbeid med barn fra hele dekningsomnrådet. På Ongan-sidene handler det om alt fra leggetid til lekser, mobilbruk og matpakke - også masse tull og tøys da.
AN har siden 2006 hatt et tett samarbeid med medier & kommunikasjon ved Bodin videregående skole. Elever på skolen utgjør AN Ung-redaksjonen som hver uke gjennom skoleåret produserer to sider i papirutgaven og i tillegg egne saker til anung.no. An Ung-redaksjonen bidrar med spennende saker og overraskende vinklinger. I 2012 hadde de tre førstesideoppslag i avisa.
Avisa Nordland jobber også med et bredt prosjekt for å gjøre våre produkter mer relevant for unge lesere i alderen 20-40 år. Utviklingen skjer gjennom et panel med 70-deltakere. Målet er å rekruttere flere unge betalende lesere. En ukentlig serie om unge grundere som skaper nye arbeidsplasser for seg selv og andre ble lansert i 2012 som en del av denne satsingen.
(sender et par ekstra eksempler på mail)