"Vedtektenes § 2. Formål
Selskapets formål er å utgi Adresseavisen som konservativt blad og å drive annonse- og forlagsvirksomhet, avis-, bok- og aksidenstrykkeri og enhver annen beslektet virksomhet, samt ved aksjetegning eller på annen måte delta i andre selskaper.
(Konsernet har i tillegg en vedtektsfestet publisistisk plattform og en redaksjonell stiftelse)"
Redaktørens tilbakeblikk
Arne Blix
Adresseavisen
Nettadresse | http://www.adressa.no/ |
Utgivelsessted/hovedkontor | Trondheim |
Klagesaker til PFU | 3 |
Fellelser PFU | 0 |
Frekvens | Ikke relevant |
Opplag papir | 70089 |
Lesere papir | 189987 |
Brukere nett | 192675 |
Antall redaksjonelle årsverk | 152 |
Prosentandel redaksjonelle årsverk | 0 |
Egne interne etiske retningslinjer | Ja |
Egen etikkansvarlig? | Ja |
Antall redaksjonelle sider | 27845 |
Prosent redaksjonelle sider | 0 |
Antall lederartikler | 305 |
Antall kommentarer på papir skrevet av egne medarbeidere | 395 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter | 252 |
Er det innført betalingsløsning på nett? | Nei |
Er det planer om å innføre betalingsløsning i løpet av 2013? | Ja |
Antall lederartikler publisert på nett | 305 |
Antall kommentarer skrevet av egne medarbeidere publisert på nett | 390 |
Antall kommentarer fra faste gjesteskribenter publisert på nett | 250 |
Publiserer mediehuset egen årsrapport | Ja |
Rapport på nett | Gå til nettversjonen |
Last ned rapport | Last ned |
Oppdrag utført:
22. juli-rettssaken er den saken vi har brukt mest ressurser på i 2012. Vi planla dekningen i detalj og hadde store team med journalister, fotografer og kommentatorer til stede under hele rettssaken. Vi hadde som særlig mål å være nyhetsledende når det gjaldt involverte fra Midt-Norge, men ønsket også å markere oss med nyhetssaker av nasjonal interesse.
I tillegg ble saken et vendepunkt når det gjelder direktedekning på nett. Sammen med våre samarbeidsaviser sørget vi for at våre lesere kunne følge med fra minutt til minutt på adressa.no.
Utfordringer:
Vi intervjuet en kvinne med høyreekstreme synspunkter. Hun har vært aktiv på nettet og i andre sammenhenger. Dilemmaet var å ta stilling til i hvor stor grad hennes synspunkter kunne publiseres, samt å fortelle hva slags person dette er, uten å identifisere. Samtidig ble vi kjent med at hun hadde kommer med meget truende utsagn i e-post til Trondheims ordfører, som igjen hadde politianmeldt henne. Truslene og anmeldelsen ble hovedoppslag. Kvinnen klaget oss inn for PFU, der hun ikke fikk medhold. (PFU-164/12).
Utvikling:
Dialektserien
I vår serie om dialekter var ideen å kartlegge de trønderske dialektvariantene og se på utviklingstrekk for å finne ut om trøndersk var i ferd med å bli en homogen dialekt.
Fra første stund var tanken å gjøre dette til et multimedialt prosjekt der en dialektquiz på nett skulle engasjere, supplere og spille på lag med nyhetssakene.
En måned senere hadde over 150 000 brukere sett minst én av tv-reportasjene i dialektserien. Serien har skapt debatt blant forskere ved NTNU.
Priser:
De trønderske journalistikkprisene 2012:
Journalistprisen og prisen for nyhetsjournalistikk:
Vinner: «Operasjon Gilde» (Jonas Vikan og Pål Solberg)
Featurejournalistikk:
Hederlig omtale: «Trønder læll sjø» (Sophie Bergersen Moen og Kristoffer Furberg)
Hendelsesjournalistikk:
Hederlig omtale: «- Jeg hadde null kontroll» (Frank Lervik)
Her er videoen: http://www.adressa.no/tv/?id=19206
MBL Årets mediepriser 2011 (delt ut i mai 2012):
Årets nyhetssak web-tv:
Vinner: «De glemte barna» (TV-Adressa – Lajla Ellingsen, Mari By Rise, Håvard H. Jensen og Espen Bakken).
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1813420.ece
Juryens begrunnelse:
«Med godt journalistisk håndverk har Adressa laget en serie som treffer seeren som et slag rett i magen. Dette er viktig og vondt på samme tid. Med verdighet og faglig tyngde har flere års arbeid resultert i en rystende og avslørende serie om de glemte barna. Imponerende!»
Årets nyhetsside
Hederlig omtale: «Den ville biljakten» (
Juryens begrunnelse: «Her har Adresseavisen gått nye veier hvor de som papiravis inviterer leseren med på den ville biljakten – og inn i den digitale fremtiden. Like!»
Årets nyskapning
Sølv: Adresseavisen redesign
Juryens begrunnelse: «Med en grundig og gjennomgripende prosess i forkant som har involvert både leserne og avishuset, har de gjort tydelige forbedringer og fått en bedre prioritert avis. Adresseavisens målsetting om å være en seriøs og troverdig aktør gjenspeiles i det ferdige resultat.»
Årets førsteside
Bronse: Førsteside «STOPP» 21.6.2011
Juryens begrunnelse: «Gjennom denne førstesiden mobiliseres Adresseavisen hele lokalsamfunnet i en viktig sak. Dette fantastiske engasjementet løfter de fram på hele omslaget med umiddelbar STOPP-effekt.»
22. juli-dekning
Hederlig omtale: Ukeadressas spsialutgave