Nedenfor har vi gjengitt noen nøkkeltall som kan fortelle noe om den redaksjonelle satsningen på meninger og debatt i 2011, både fra medienes egne medarbeidere og fra publikum.
Vi har bedt mediehusene oppgi følgende informasjon:
• Antall redaksjonelle årsverk
• Omfang av det publiserte redaksjonelle stoffet på papir og nett, angitt i relevante mål (sidetall, sendetimer, antall nettsaker). For redaksjonelle sider på papir er det også oppgitt prosentandel av totalt sidetall.
• Omfang av publiserte lederartikler, kommentarer, analyser og kåserier produsert av egne medarbeidere, angitt i relevante mål (sidetall, sendetimer, antall nettsaker).
• Omfang av publiserte kommentarer og innlegg av ulik karakter som ble laget av inviterte, angitt i relevante mål (sidetall, sendetimer, antall nettsaker).
• Antall registrerte brukere på debattsider og i kommentarfelt på nett.
Noen mediehus har gode registreringsrutiner og kan raskt trekke frem slike nøkkeltall. Andre har ikke fått til samme systematikk ennå, og må ty til omtrentlige anslag. Og noen slår fast at det ikke er mulig å angi alle tall nå – kort og godt.
Ikke alle tall lar seg umiddelbart sammenligne heller, til det varierer registreringen for mye.
Og mange mediehus mangler i utvalget vårt. Vi har invitert samtlige mediehus til å sende inn nøkkeltall til NRs redaksjonelle årsrapport, men har bare kunnet ta med de 71 mediehusene som selv har gjort det. I tillegg har vi tatt med noen få som har hatt nøkkeltall lett tilgjengelige. Alle opplagstall er hentet fra godkjent opplag for 2011.
Tabellene nedenfor er derfor på ingen måte komplette. Vi har brukt de tallene vi har fått. Dette er dokumentasjon som NR ønsker å samle inn og gjøre tilgjengelig. Forhåpentligvis vil denne informasjonen være interessant som et øyeblikksbilde, og nyttig over tid, etter hvert som rapporteringsverktøyene forbedres.
I digitalversjonen av årets rapport kan tallene oppdateres fortløpende. Vi inviterer dere alle til å bidra til det!
På de neste sidene gjengir vi tabellene slik de er i dag.